Bombar sin egen befolkning – nu vill Syrien bli turistparadis

Publicerad 2016-09-02

Regimen låter varje dag tunnbomber och klusterbomber regna över den egna befolkningen – och en halv miljon människor har dött i kriget.

Men trots detta är Syrien ett utmärkt turistmål – om man ska tro den syriska statens turistbyrå.

Före kriget var Syrien en populär turistdestination. Vackra sandstränder och fantastiska kulturskatter gjorde att 8,5 miljoner turister besökte landet år 2011.

Men sedan startade kriget.

Miljontals flyr

Sedan dess har 470 000 syrier dödats – och det kommer dagliga rapporter om att regeringsstyrkor terrorbombar sitt eget folk med tunnbomber och klusterbomber. Assadregimen har gjort sig skyldig till otaliga övergrepp. Men samtidigt som miljontals människor försöker fly landet vill den statliga turistbyrån nu försöka locka tillbaka turisterna.

Reklam på Youtube

Den senaste veckan har ett dussintal reklamfilmer laddats upp på den officiella turistbyråns Youtube-konto. Bilder på syrier som njuter av avslappnat strandhäng och åker jetski varvas med drönarbilder över den antika staden Palmyra, som så sent som för några månader sedan var ockuperad av terrorsekten IS.

Bild ur propagandafilmen från syriska statens turistbyrå.

Felstavad slogan

Filmerna avslutas med – en felstavad – slogan: "Syria Always Beatiful" (efter att kampanjen uppmärksammats av internationella medier har man nu ändrat stavningen).

Kriget, bomberna, belägringarna, tortyren och massflykten lyser med sin frånvaro.

– Efter att några av våra städer, som tidigare varit turistmål, befriats, har vi märkt att deras invånare blivit redo att återuppväcka den lokala turistindustrin, säger landets turistminister till den ryska sajten Sputnik News.

Farligaste landet på jorden

Frågan är hur redo omvärlden, och den tilltänka målgruppen, är. Reseguiden Lonely Planet beskriver Syrien som "ett av de farligaste ställena på jorden", och ger rådet: "För att tala klarspråk: du kan inte åka. Och om du skulle kunna åka, gör det inte".

Svenska UD avråder sedan längre från alla resor till Syrien och uppmanar de svenskar som befinner sig där att lämna landet.

Aftonbladet
Utrikes

”Psykologisk krigsföring”

Andra misstänker att kampanjens huvudsyfte inte är att locka europeiska soldyrkare, utan snarare att bedriva "psykologisk krigsföring" mot oppositionen.

– Assad försöker porträttera sig själv som en statsman som kan styra landet som vanligt. Han försöker ge bilden av att de rebellstyrda delarna är invaderade av terrorister medan de regimkontrollerade är styrda av en professionell och legitim regering, säger en människorättsaktivist till The Telegraph.

Turism som politiskt verktyg

Turism som ett politiskt verktyg är inget nytt. Under diktaturerna i exempelvis Tunisien och Egypten var politik något man talade tyst om i reklamsammanhang. Men direkt efter den arabiska våren rullade de båda länderna ut kampanjer som lyfte fram demokratiseringen.

Den egyptiska turistbyråns slogan var: "Tahrir – a square rocks the world”.