Polisens svar: En lista med 54 punkter

Chefen vill inte låta sig intervjuas

Publicerad 2023-04-03

En lista med 54 åtgärder som ska vara påbörjade senast den 30 april.

Så tänker polisen stå rustad för nya upplopp.

NOA-chefen Johan Olsson, som är ansvarig för den operativa verksamheten, vill inte bli intervjuad av 200 sekunder. I stället låter han presstjänsten svara skriftligt på frågan hur väl rustad polisen är att hantera nästa upplopp.

”En av de mest centrala förmågehöjande insatser som genomförts är att poliser i samtliga sju polisregioner utbildas i särskild polistaktik, SPT, ett koncept för att hantera folksamlingar. Tidigare fanns sådan förmåga endast i de tre storstadsregionerna”, skriver presstjänsten.

Johan Olsson, chef för nationella operativa avdelningen NOA.

Dessutom har fler polisregioner fått särskilt utbildade ledningsfunktioner och det har införts en nationell inventarielista som säkerställer att personlig skyddsutrustning finns när behov uppstår.

Polismyndigheten har tagit fram en handlingsplan med 54 åtgärder som ska vara ingångsatta senast den 30 april. Här är hela listan:

  1. Underrättelseverksamhet. Polisen bör revidera prioriteringar för polisens underrättelseverksamhet så att verksamhetens inriktning omfattar den typ av brottslighet som skedde under påsken 2022.
  2. Förmåga till riktad inhämtning. Polisen bör öka sin nationella kapacitet och förmåga till inhämtning på internet och sociala medier.
  3. Bedömning av framtida hotbild. Utredningen föreslår att polisen etablerar ansvar och metod för att kontinuerligt göra bedömningar av den framtida hotbilden när det gäller folksamlingar, allvarliga ordningsstörningar och våldsamma upplopp.
  4. Förhållandet mellan nationell och regional ledningsnivå. Polisen bör, när polisen organiseras i särskild ordning, genom styrdokument tydliggöra ansvarsförhållandet mellan nationell och regional ledningsnivå i syfte att skapa förutsättningar för ökad enhetlighet och funktionell samordning.
  5. Förhållandet mellan nationell och regional ledningsnivå. Polisen bör ha en princip för ledningen av SPT-resurs som tillförs ur den nationella förstärkningsorganisationen.
  6. Förhållandet mellan arbete inom ramen för en särskild händelse och arbete i linjeorganisationen. Polisen bör ha metoder för situationer där polisen är i efterhand när våldsamma upplopp startar.
  7. Förhållandet mellan arbete inom ramen för en särskild händelse och arbete i linjeorganisationen. Polisen bör ha metoder för situationer där läget vid hantering av folksamlingar eller allvarliga ordningsstörningar gör det nödvändigt att sätta in både SPT-utbildad personal och personal som inte har utbildning och utrustning för att använda SPT.
  8. Förhållandet mellan arbete inom ramen för en särskild händelse och arbete i linjeorganisationen. Polisen bör ha ett tekniskt ledningsstödssystem för ledning av nationella förstärkningsresurser.
  9. Ledning. Säkerställ att SPT-ledning alltid följer med SPT resurs för att kunskap och erfarenhet ska finnas om hur resursen nyttjas på bästa och säkraste sätt.
  10. Ledning. Säkerställ att insatsledning har rätt kompetens, erfarenhet och förutsättningar för att kunna leda komplexa situationer samt har kunskap om SPT.
  11. Ledning. Revidera nuvarande riktlinje och handbok för ledning vid särskild händelse. Tidigare styrdokument om arbetsmiljöuppgifter vid särskilda händelser var tydligare och gav bättre förutsättningar för chefer att kunna ta sitt ansvar och samverka med skyddsombud.
  12. Resurs. Polisen bör för närvarande inte planera för någon utökning utöver den SPT-resurs som redan är beslutad.
  13. Resurs. Polisen bör komplettera SPT med metoder för att skydda en stationär allmän sammankomst.
  14. Taktik och metod. Polisen bör komplettera SPT med metoder för uppträdande på platser där fordon inte kan användas.
  15. Taktik och metod. Principerna för användning av hårda och mjuka staket och annan avspärrningsutrustning behöver studeras vidare.
  16. Taktik och metod. Polisen bör utarbeta en handbok med råd till dem som har att välja plats för en allmän sammankomst som kan leda till allvarliga ordningsstörningar.
  17. Taktik och metod. Polisen bör förbereda mötandet av allvarliga ordningsstörningar och våldsamma upplopp på platser där risken för sådana är särskilt stor genom att lokalt ta fram terrängbeskrivningar med slutsatser för hur SPT kan tillämpas på respektive plats.
  18. Taktik och metod. Polisen bör i styrdokument och utbildning göra det tydligt att planering för agerande vid allmänna sammankomster bör innehålla en plan för en situation där allvarliga ordningsstörningar eller våldsamma upplopp kan uppstå.
  19. Taktik och metod. Polisen bör överväga om det finns metoder i det nuvarande SPT-konceptet som kan tas bort eller ges lägre prioritet.
  20. Taktik och metod. Polisen bör utveckla teknik och metoder som gör att chefer för tillkommande förstärkningsresurser kan få lägesuppdatering och preliminära uppgifter redan under tilltransporten.
  21. Kompetens. Polisen bör skapa och uthålligt vidmakthålla ett system där den personal som ingår i SPT-organisationen årligen genomgår utbildning, träning och övning.
  22. Kompetens. Polisen bör som en konsekvens av införandet av SPT-förmåga i alla polisregioner skapa en planering som gör att SPT-utbildad personal i alla regioner varje år får praktisk erfarenhet av att agera i större kommenderingar där SPT används.
  23. Kompetens. Frågan om nyttan av att lägga in komplett SPT-utbildning i den grundläggande polisutbildningen behöver övervägas vidare.
  24. Kompetens. Polisen bör årligen följa upp att den personal som är avdelad för att ingå i SPT-organisationen faktiskt har den avsedda tillgängligheten och förmågan.
  25. Kompetens. Polisen bör fördjupa kunskapen om för- och nackdelar med fast sammansatta grupper inom SPT och införa ett nationellt förhållningssätt till detta.
  26. Utbildning. POLKON-utbildning ska omfatta mer än 48 timmar per år innehållande taktiska metoder och övningar för att hantera hot och våld i alla typer av miljöer.
  27. Utbildning. SPT-utbildning ska ske återkommande årsvis som fortbildning och vidareutbildning.
  28. Utbildning. SPT-metoden ska utvecklas för att kunna användas i alla typer av miljöer och med kompletterande utrustning som exempelvis sköld och distansvapen.
  29. Utbildning. SPT-utbildad personal ska finnas i samtliga regioner och ett system måste byggas upp för att upprätthålla erfarenhet och kompetens i utbyte med andra regioner.
  30. Utbildning. CBRNE-fortbildning ska ske återkommande.
  31. Utrustning. Polisen bör fortsätta undersöka om det finns handskar som kan ge den önskvärda kombinationen av skydd och rörlighet.
  32. Utrustning. Aktiva hörselskydd bör användas.
  33. Utrustning. Den typ av hjälm som idag ingår i SPT-utrustningen bör användas vid risk för stenkastning. Lösningar som medger att hjälmen vid behov kan vara blå bör prövas.
  34. Utrustning. Visiret till hjälmen i SPT-utrustningen bör utvecklas för att ge bättre skydd.
  35. Utrustning. En sköld bör tillföras SPT-utrustningen. Det bör vara en annan typ av sköld än den som finns i polisens utrustning idag och den bör användas situationsanpassat, utan att överge rörlighet och det mobila insatskonceptet som grund i SPT.
  36. Utrustning. Det bör finnas Rakelenheter i reserv för att ersätta enheter som skadas under en polisinsats.
  37. Utrustning. UAS bör finnas tillgängliga i sådant antal att det ständigt kan finnas minst en UAS i luften under våldsamma upplopp och allvarliga ordningsstörningar, även under längre tid. UAS bör ha kameror med mörkerkapacitet.
  38. Utrustning. Polisen bör i alla polisregioner ha tillgång till flyttbara kameror som kan sättas upp i förväg på platser där en allmän sammankomst kan leda till risk för våldsamt upplopp eller allvarliga ordningsstörningar. Kapacitet bör finnas att följa bilderna från dessa kameror i realtid och även använda bilderna som underlag för taktisk ledning.
  39. Utrustning. Nuvarande utrustning, metoder och principer för skjuten tårgas ter sig ändamålsenliga och bör användas även framgent.
  40. Utrustning. Polisen bör införa vattenkanoner, inledningsvis genom att inskaffa några fordon och placera dessa på strategiska platser. Om akustiska våldshjälpmedel går att anskaffa och göra operativt minst lika snabbt kan det vara ett alternativ.
  41. Utrustning. Polisen bör successivt införa fyrhjulsdrift när lättsäkrade eller säkrade fordon anskaffas i framtiden. På kort sikt bör polisen se till att alla förare i SPT-organisationen har en god utbildning att framföra de fordon som finns idag.
  42. Utrustning. Polisen bör fullfölja redan fattat beslut om att införa en förmåga till släckning och röjning som en del av SPT.
  43. Utrustning. Personlig skyddsutrustning ska tilldelas alla poliser i yttre tjänst. Innehållet ska minst omfatta hjälm, benskydd, handskar, kängor och hörselskydd.
  44. Utrustning. Hjälm och annan skyddsutrustning ska vara av högsta kvalité och med hög komfort, utformning och färgsättning. En hjälmmodell ska eftersträvas för likvärdigt skydd för alla poliser.
  45. Utrustning. Sköldar ska finnas i en omfattning som garanterar att alla poliser vid en insats som kräver förstärkt skyddsutrustning har tillgång till en sköld.
  46. Utrustning. Sköldar särskilt framtagna för SPT ska finnas för att användas vid behov av förstärkt skydd och som del i utvecklad metod.
  47. Utrustning. Distansvapen ska tas fram med syfte att skapa förutsättningar för SPT att kunna verka på längre avstånd som en del av en utvecklad metod och öka skyddsnivån för personalen.
  48. Fordon. SPT fordon ska bytas ut till nya modeller med bättre skalskydd och högre framkomlighet, till exempel fyrhjulsdrift.
  49. Fordon. Förstärk skyddet för alla polisbilar som inte är en del av SPT men som kan komma att hamna i miljöer där risken för våld mot polispersonal kan komma att ske. Minsta kravet är splitterskyddade glasrutor.
  50. Fordon. Förstärk fordonsparken med specialfordon i form av ex. släck- och räddningskapacitet, hundfordon och tungsäkrade fordon.
  51. Kommunikation. Säkerställ kommunikationsvägar under insatser så att information når de som behöver ha den och så att alla kan förstå innehållet.
  52. Kommunikation. Säkerställ att alla inför en insats har tillgång till rätt information och vid rätt tidpunkt.
  53. Övrigt. Arbetsmiljö ska vara ett eget kvalitetskrav vid upphandlingar där kvalité tillsammans med arbetsmiljökrav ska väga tyngre än pris.
  54. Övrigt. Arbetsmiljö ska göras till ett eget kvalitetskrav i all upphandling inom Polismyndigheten.

SÅ TIPSAR DU 200 SEKUNDER

Missa inte förra avsnittet av 200 sekunder!

Följ ämnen i artikeln