Ville inte handla av svarta – fick gå före i kön

Publicerad 2018-04-25

Britter rasar mot butikskedjan Primark efter att en kvinna sagt att hon inte ville handla av mörkhyad personal. Butiken ska då ha gått kvinnan till mötes och anklagas nu för att uppmuntra och premiera rasism, skriver brittiska Metro.

Facebookinlägget som beskriver ett händelseförlopp på en Primark-butik i London har fått stor uppmärksamhet i sociala och brittiska medier.

I butiken som användarens dotter besökte under måndagen ska samtliga kassabiträden ha varit mörkhyade. En kvinna ska då ha gått fram till en i personalen och sagt ”Jag vill inte handla av en svart person”.

Butikschefen som var vit kom fram och sa till kunden att ’du hade inte behövt säga det på det där sättet’, tog hennes plagg och betjänade henne personligen”, skriver Londonkvinnan i inlägget, enligt brittiska Metro.

Flera kunder ska ha reagerat på personalens hantering av kvinnans rasistiska kommentar.

Många av kunderna som köade var också svarta och chockades över att kunden fick express-service efter att ha kommit med ett rasistiskt tillmäle till medarbetaren”, fortsätter mamman sitt inlägg.

Hon skriver också att hon har lämnat in ett klagomål till butiken, samt att dottern twittrat till Primarks vd.

På Twitter rasar många användare mot företaget och uppmanar till bojkott. Enligt det antirasistiska nätverk som mamman är en del av premierar Primark rasistiskt beteende, inte bara genom att gå kvinnan till mötes, utan dessutom låta henne gå före i kön.

Primark slår däremot i från sig kritiken. De menar att de efter samtal med personalen inte funnit några bevis för att kvinnan ska ha uttryckt sig rasistiskt.

Primark tolererar inte rasism eller diskriminering av någon sort”, skriver kedjan i ett svar på Twitter.

Enligt företaget ska kvinnan under den aktuella händelsen ha flyttats från en återlämningskö till en vanlig kassa.

Men många på den sociala plattformen går inte med på Primarks version, och menar att de borde prata med kunderna innan de bildar sig en uppfattning.

”Det är beklagligt att ni förnekar att en fruktansvärd rasistisk incident inträffat, med tanke på den inverkan den haft på både kunder och personal”, skriver nätverket BARAC UK i ett svar till företaget, som Metro sökt utan framgång.

Följ ämnen i artikeln