Spelbolaget utreds av Datainspektionen efter Aftonbladets avslöjande

Publicerad 2017-01-11

Det stora svenska spelbolaget King har börjat kartlägga sin personals sexuella läggning och etnicitet.

Det kunde Aftonbladet avslöja i december.

Nu utreds bolaget av Datainspektionen.

Spelbolaget King har bland annat gjord Candy Crush Saga.

Det svenska storbolaget King, med spelsuccéer som Candy Crush Saga, har börjat kartlägga sin personal. Något som Aftonbladet kunde rapportera om i december.

Personal uppmanas lämna information om sin sexuella läggning och sin etnicitet – uppgifter som sparas i ett register.

Beslut om att inleda tillsyn

Pierre Dahlqvist, biträdande förbundsjurist på fackförbundet Unionen uppgav, efter att han fått kännedom om registreringen, att det skulle kunna vara frågan om ett lagbrott.

– Skulle det vara så att någon lagrar de här uppgifterna skulle det kunna bedömas som ett brott mot personuppgiftslagen. Sedan är det aldrig hundra procent säkert förrän man prövar fall. Det finns väldigt få domar på personuppgiftslagen, sa han.

Efter Aftonbladets avslöjande har Datainspektionen nu startat en utredning mot bolaget.

”Vi har genom uppgifter i media uppmärksammats på att företaget King behandlar uppgifter om anställdas sexuella läggning och etnicitet. Uppgifter som avslöjar en persons etniska ursprung eller rör en persons sexualliv anges i personuppgiftslagen som känsliga personuppgifter. Det gäller därför särskilt restriktiva regler i personuppgiftslagen för att det ska vara tillåtet att behandla sådan information om enskilda individer. Datainspektionen har därför beslutat att inleda tillsyn mot King Mobile AB”, skriver man i ett brev till King och begär ett yttrande från bolaget.

Svar på fyra frågor

Med stöd av personuppgiftslagen kräver Datainspektionen att King svarar på fyra frågor rörande registret.

Grundarna sålde King till jätten Activision Blizzard för 50 miljarder kronor förra året. Men bolaget är fortfarande delvis svenskägt med stort kontor i Stockholm.

Svaren från King ska ha kommit in till myndigheten senast den 18 januari.

Martin Bunge-Meyer, pr-ansvarig på King, skriver i ett mejl till Aftonbladet att man i nuläget inte vill kommentera ärendet.

”Vi kommer att skicka in våra svar till Datainspektionen före deadline som är den 18 januari. Det hade varit fel av oss att kommentera detta innan i media”, skriver han.

ANNONS