Vd:n beklagar larmkaoset: "Djupt olyckligt"

Av: TT

Publicerad:
1 av 2 | Foto: Andreas Hillergren/TT
Flera kommuner och därmed människor drabbades av problem med Tunstalls trygghetslarm. Arkivbild.

Kaos utbröt och människor fick vänta i timmar när företaget Tunstalls trygghetslarm havererade.

– Det är djupt olyckligt, säger vd:n Johan Lenander och hävdar att larmen nu fungerar som de ska.

Johan Lenander tillträdde sin vd-tjänst på Tunstall den 1 oktober och har haft några hektiska veckor.

Han representerar ett företag vars trygghetslarm används i över 150 kommuner från norr till söder.

Den 7 oktober övergick Tunstall till en ny larmplattform – och problem uppstod. Kommuner och därmed människor drabbades av både störningar och försenade svarstider.

En 101-åring som ramlade och slog sig larmade var tionde minut, men det tog tre timmar innan larmet kom fram, rapporterar P4 Örebro .

– Det är djupt olyckligt och givetvis ledsamt. Vi har full förståelse för den inverkan det har haft på våra kommuner och de äldre och är väldigt ödmjuka inför dialogen vi har nu med samtliga av våra kunder, säger Johan Lenander.

"Fungerar som vanligt"

Enligt vd:n uppstod felet bland annat på grund av att det kom in "onormalt höga volymer" av provlarm till trygghetscentralen i samband med systembytet.

– Det testades i en betydligt större utsträckning än vad vi kunde förutse, säger Johan Lenander.

Svarstiden på Tunstalls trygghetslarm ska enligt avtalet vara på 30–60 sekunder.

I fredags var svarstiden överlag nere på runt två minuter, enligt Teddy Roswall, trygghetstekniker i Krokom kommun, en av kommunerna som använder larmet. På vissa håll var det uppemot tio minuters väntetid, enligt Roswall.

Den nuvarande medelsvarstiden ligger på cirka 60 sekunder, uppger Tunstall på måndagen, men vd:n Johan Lenander betonar att det vid enskilda tillfällen kan förekomma toppar, det vill säga något längre väntetid.

TT: Kan man lita på era larm nu?

– Ja, nu fungerar trygghetslarmet som vanligt igen. Svarstiderna är i fas och vi ser enskilda timmar att vi ligger under 30 sekunder och över dygnet har vi en bra svarstid.

Kvinna avled i Luleå

Ett av de mest uppmärksammade fallen inträffade i Luleå i mitten av månaden. En kvinna tryckte på trygghetslarmet åtta gånger, men larmet nådde nattpatrullen först fem timmar senare. När patrullen var framme hade kvinnan avlidit.

Tunstalls vd Johan Lenander beklagar det inträffade.

– Mina tankar går till anhöriga och kommunen som drabbats av detta, och även de operatörer som var med i samtalen. Vi är fullt transparenta i utredningen som pågår hos Ivo (inspektionen för vård och omsorg, reds. anm.) och den polisanmälan som finns. Vi gör även en internutredning för att få full insyn i vad som har hänt, säger Johan Lenander.

Luleå kommun ska lämna avtalet med Tunstall, rapporterar P4 Norrbotten Även flera andra kommuner funderar på att byta leverantör, enligt P4 Örebro som i sin kartläggning konstaterade att närmare 50 kommuner påverkades av haveriet vecka 42.

Ska utredas

127 kommuner har ramavtal med Tunstall via SKL Kommentus, som ägs av Sveriges kommuner och regioner (SKR). Nu ska SKL Kommentus utreda det inträffade, med hjälp av ett frågeformulär som skickas till de 127 berörda kommunerna.

Sölvesborgs kommun kräver ersättning av bolaget för larmkaosets konsekvenser, rapporterar SVT Nyheter Blekinge . Även Bodens kommun ska utreda möjligheten till ersättning, rapporterar P4 Norrbotten .

Tunstalls vd vill inte uttala sig huruvida det blir något stöd eller inte, utan hänvisar till att man ska ha ha samtal med respektive kommun för att "hitta en bra lösning tillsammans".

Publicerad: