Satsar miljoner på kommunikation till ovaccinerade

Publicerad 2021-12-23

Nästan 1,5 miljon av Sveriges befolkning har fortfarande inte vaccinerat sig mot covid-19.

Därför satsas nu 200 miljoner på kommunikation för att nå ovaccinerade, meddelade regeringen på en pressträff på torsdagen.

– Den begränsade faktorn är vaccinationsoviljan, som är ett fortsatt problem, säger Marie Morell, ordförande i SKR:s sjukvårdsdelegation.

På torsdagen höll regeringen en pressträff om vaccin. Socialminister Lena Hallengren (S), civilminister Ida Karkiainen (S), Marie Morell, ordförande i SKR:s sjukvårdsdelegation och Folkhälsomyndighetens generaldirektör Karin Tegmark Wisell deltog.

I fokus stod bland annat deras gemensamma problem: de som inte vaccinerat sig.

– Vi förstärker den viktigt kommunikationsinsatsen. Tillsammans med regionerna jobbar FHM för att alla ska ha tillgång till rätt och riktigt information, säger Karin Tegmark Wisell.

Restriktioner för ovaccinerade har gett resultat

Enligt socialministern är majoriteten av de som ännu inte vaccinerat sig under 40 år.

– Vi ser att yngre grupper, 40 år och yngre, har en lägre vaccinationsgrad. Det sammanfaller också med andra socioekonomiska faktorer, så som lågt valdeltagande till exempel, säger Lena Hallengren (S).

Att nya restriktioner införts för de som inte vaccinerat sig har haft en effekt på vaccinationsgraden i den ovaccinerade gruppen, uppger SKR, Sveriges kommuner och regioner.

– När vaccinpass kom så såg vi att det uppstod en motivation i den ovaccinerade gruppen. Det var helt plötsligt många 25-åringar som anmälde sig för vaccination för att kunna gå på den där nattklubben, säger Marie Morell, ordförande i SKR:s sjukvårdsdelegation.

Socialminister Lena Hallengren och Folkhälsomyndighetens generaldirektör Karin Tegmark Wisell under torsdagens pressträff om vaccin.

Vaccinationsvecka del i kommunikationskampanj

Som en del i den fortsatt stora satsningen kring kommunikation kommer vecka 11 nästa år att kallas för en ”vaccinationsvecka”. Förhoppningen är att en tidsbegränsad satsning ska öka vaccinationsgraden.

– Framförallt så handlar det om att rikta informationsinsatser mot grupper som har en låg vaccinationstäckning. Det kan handla om information på olika språk och på olika kommunikationsplattformar. Sådant som vi redan jobbar med men kommer att jobba mer intensivt med, säger Lena Hallengren.

Inom SKR:s sjukvårdsdelegation har man analyserat hur man bäst når de som inte vill vaccinera sig.

– För att nå de grupper som inte vaccinerat sig alls så måste man ha en väldigt direkt kommunikation. Vaccinationsbussar, drop-in på normala platser där människor rör sig, inte bara på vårdcentraler. När vi gjort så, har det fått väldigt god effekt. Det finns ett stort behov av att kommunicera tryggheten kring vaccin och att vaccineringen verkligen gör nytta, säger Marie Morell.

– Det arbetet pågår enträget.