Där åker flest fast för biljettfusk hos UL – ”Inte helt friktionsfritt”

Publicerad 2020-01-17

2019 var inte fripassagerarens år. I alla fall inte om man ser till antalet biljettfuskare som rest med UL och åkt fast.

7575 personer togs av kontrollanterna under året, en rejäl uppsving för UL jämfört med tidigare.

Allt tack vare lite skiftat fokus.

När UL skiftade fokus från bussarna till pendeltågen ökade antalet utfärdade böter.

Budskapet från UL är tydligt, den som reser ska ha köpt en biljett. På många utav kollektivtrafikens bussar och tåg måste du visa upp biljetten innan du ens får gå ombord. Så är det dock inte på SL-pendeln som går från Uppsala söderut. Och när UL:s biljettkontrollanter under 2019 skiftade fokus från stadsbussarna och istället började frekventera pendeln kunde över 7500 fripassagerare bötfällas. Under samma period 2018 togs knappt 4000 utan biljett.

– Omfattningen av antalet biljettkontroller har varit densamma som 2018. Men vi har ställt ut fler avgifter, fler har fått betala 1200 kronor, säger Nikodemus Khylén, Avdelningschef vid UL.

Varför är det så många som åker fast på just sträckan Uppsala-Stockholm?

– Jag har inget exakt svar. Men man går ju på fritt då det inte finns någon spärr, så det vore inte orimligt. Vi försöker vara tydliga och informera att de måste ha biljett när det kliver på. Och jag vill understryka att de allra flesta har biljett.

Miljontals kronor i böter

7575 personer fick alltså betala 1200 kronor i böter då de inte kunnat uppvisa någon biljett när kontrollanterna klivit ombord. 7575 möten som inte alltid är helt friktionsfria. Men Nikodemus Khylén menar att antalet incidenter med våld mot kontrollanterna inte ökat i takt med antalet böter som utdelats.

– Nej det har vi inte sett. Det har inte ökat men det finns i möten med vissa människor ett visst mått av, kanske inte hot, men frustration. Den frustrationen kan, och har lett, till konfrontationer. Inte alltid fysiska och vi upplever inte att insatsen under året har gjort det sämre. De som betalar för sin biljett tycker ju också att det är viktigt att kontrollerna genomförs, säger han.

Totalt har UL delat ut böter för 9 090 000 kronor till dem som rest utan biljett under 2019.

Så blir 2020

Att gå runt och kolla resenärernas biljetter kostar UL ungefär nio miljoner kronor varje år. En summa som dem upplever som rimlig i relation till hur mycket de skulle tappa om de lät folk åka gratis. Trots att man lyckats knipa så många under förra året så finns inga planer på att utöka antalet timmar som kontrollanterna går ronder.

– Nej vi kommer inte utöka den totala omfattningen utan snarare hur vi fördelar timmarna, säger Nikodemus Khylén.

Blir SL-pendeln er fortsatta fokus även under 2020?

– Vi får göra den bedömningen löpande. Det kan nog variera från månad till månad, men vi kommer ha stort fokus på pendeln men också öka fokuset på bussarna i Uppsala.

Följ ämnen i artikeln