Polisen letar efter fel på olycksbilen

Uppdaterad 2016-02-16 | Publicerad 2016-02-15

Polisen vet ännu inte vad som hände när popgruppen Viola Beach och deras manager dödskraschade i Södertälje.

Nu undersöker man om det var fel på bandets hyrbil och om föraren var påverkad.

– Det verkar ju inte som att varningssystemet och bommarna haft några brister, säger Lars Byström, presstalesman vid polisen.

Bandmedlemmarna i popgruppen Viola Beach och deras manager dog i bilolyckan vid bron över Södertälje kanal natten mot lördag.

Enligt Lars Byström, presstalesperson vid Stockholmspolisen, utreder man om föraren av olycksbilen var påverkad. Men hittills har obduktionen inte gett några svar.

– Den typen av tester görs rutinmässigt vid olyckor, men utredningen har inte kunnat visa något än, säger han.

Vid olyckstillfället färdades bandet i en svart Nissan Qashqai som man hade hyrt på Arlanda.

Undersöker olycksbilen

Den tekniska undersökningen av bilen pågår för att se om exempelvis bromsarna fungerade som de skulle. Som tidigare rapporterat har vittnen inte sett några bromsljus i samband med omkörningen före bron.

– Just nu tittar vi på bilen, som vi ju tagit upp ur vattnet. Har den några tekniska brister? Det verkar ju inte som att varningssystemet och bommarna haft några brister, men det tittar vi på också. Dessutom tittar vi som sagt på personerna i bilen, säger Lars Byström.

Bron var på väg upp

Polis och räddningstjänst har tidigare uppgett att bron var på väg ner när olyckan inträffade. Men under måndagskvällen stod det klart att bron i själva verket var på väg upp, vilket bekräftas av Jonas Svensson, bygg- och anläggningschef på Sjöfartsverket.

Enligt Sjöfartsverket öppnades bron 01.58, vilket innebär att olyckan inträffade ganska exakt vid tvåslaget. Först klockan 02.17 kom första larmet till polisen.

– Då ringer någon och säger att någon randig stolpe är trasig och hänger över vägbanan i norrgående riktning, så patrull skickas till platsen, säger Sven-Erik Olsson vid polisens ledningscentral.

Strax därefter kommer ett samtal från ett vittne som sett en bil köra genom bommen och ner i kanalen.

– Då skickas räddningstjänst och dykare till platsen, säger Sven-Erik Olsson. Räddningsinsatsen påbörjas 02.34 och första kroppen hittas 02.38.

”Varningssystemet fungerade som det ska”

Klockan 01.57 stängdes de första bommarna, 150 meter innan brokanten, efter att röda varningslampor blinkat i tio sekunder. Därefter fälldes bommarna närmast bron ner, dessa ungefär 30 meter innan kanten.

Joachim Jacobsson, projektledare vid Trafikverket, säger att varje moment utförs av brovakter från Sjöfartsverket steg för steg.

– De såg inget larm från systemet. Allt ska ha fungerat som det ska, säger han.

Han säger att det är skyltat, samt att lampor blinkar, ungefär en kilometer före bron för att varna för en broöppning och att även om man är obekant med vägen så ska man inte kunna missa vad som händer.

– Du blir förvarnad så pass långt före bron och även 150 meter före, när första bommen kommer, blinkar röda lampor. Det ska inte gå att missa.

Oklart vem som körde

Det var natten till lördagen som Viola Beach: Kris Leonard, River Reeves, Tomas Lowe, Jack Dakin och bandets manager Craig Tarry, mellan 19 och 35 år gamla, var på väg till sitt hotell vid Arlanda efter sin första spelning utomlands någonsin.

När de kom till E4-bron i Södertälje gick något fel och bilen föll 26,5 meter ner i kanalen. Samtliga fem personer i bilen omkom. Då hade bron, enligt Sjöfartsverket, öppnats ungefär en och en halv till två meter.

Till Mirror säger Carina Skagerling, presstalesman vid polisen i Stockholm att det kan handla om vållande till annans död, men att föraren ännu inte är identifierad.

– Det är en del av utredningen, säger hon.