Svenskarnas ilskna Facebooksvar på Aladdins julhälsning

Publicerad 2015-12-24

Ur asken i elden.

Aladdin önskade en god jul och ett gott nytt år på Facebook – men fick bara helig julilska till svar.

– Om man saknar trillingnöten kan man köpa en Schweizernöt, säger norske presskontakten Kristian Hvilen.

Kristian Hvilen, corporate affairs director Nordic.

När Aladdinasken förra året fyllde 75 valde Marabou att uppmärksamma det med ett antal nya praliner i asken, bland annat fick den klassiska trillingnöten ge plats åt en hallonlakritspralin.

Sverige var i chokladchock, julen var stulen, och de flesta var eniga om att cheferna på Marabou var ett gäng nötter. ”Det är som att byta ut tomatsås mot senap på en pizza”, twittrade någon som inte var cho klad.

Ett år senare pyr ilskan fortfarande ända ner i folkdjupets undre lager. Och när Aladdin på julaftonsmorgonen loggade in på Facebook och önskade en god jul och ett gott nytt år visste julilskan inga gränser:

”Vedervärdig sörja”

”För djävligt att man förstört ett vinnande koncept, skärp Er, ta tillbaka första versionen”, svarade någon.

”Palmolja, billig kokosutfyllnad och bara några goda bitar kvar från förr”, skrev en annan.

”Ingen trillingnöt, vedervärdig kemismakande jordgubbs och flädersmörja, bluähh slutköpt om ingen förändring sker”, anmärkte en tredje.

Men trots att en rad användare fyllde på med minst lika syrliga inlägg tar Marabouägaren Mondelēz International uppståndelsen med ro.

– Det är fantastiskt att Aladdin klarar av att engagera till och med på julafton. Det visar vilken betydelse Aladdin har för julen och för svenskarna i allmänhet, säger Kristian Hvilen, corporate affairs director Nordic.

”Någon är happy”

Han poängterar att Aladdinasken har varit i ständig förändring.

– Nu har vi några nya smaker som många gillar väldigt mycket, och så har vi full förståelse för att några verkligen gillade de gamla smakerna. Någon är missnöjd, någon är happy, det är så det fungerar.

Men visst har det varit ovanligt många känsloyttringar sedan ni tog bort trillingnöten?

– Jo, det har det, massor av feedback. Samtidigt ser vi att folk har tagit till sig det nya, säger Kristian Hvilen.

Flera skriver att de inte tänker köpa någon Aladdinask i år. Vet du hur försäljningen har gått inför jul?

– Det vet vi inte förrän efter jul. Vi behöver nöjda konsumenter och därför har vi en stor portfölj med fantastiska produkter. Om man saknar trillingnöten kan man köpa en Schweizernöt, det finns massor av gott till alla.

Du är ju norrman, kan du förstå vad Aladdinasken betyder för många svenskar?

– Jag tror att det går att jämföra med känslorna för våra Frejaprodukter. Jag kan helt klart förstå och relatera till de känslorna.

– I Norge säljer vi 80 procent av vår Kong Haakon-konfekt till jul. Även i den har vi gjort många ändringar som folk har reagerat både positivt och negativt på.

Ni har inte snott trillingnöten till Kong Haakon-konfekten?

– Nej, men det hade ju varit en bra plan.

Följ ämnen i artikeln