Åklagare om grundstötningen: "Vansinnigt"

TT

Publicerad 2018-08-02

Den alkoholpåverkade ansvarige styrmannen sysslade med kontorsarbete och ingen annan hade utkik när Makassar Highway med 14 knops hastighet gick på grund.

"Fullständigt vansinnigt" säger åklagaren om fartygets position – men straffet blev villkorlig dom och 3 000 kronor i böter.

– De var så pass nära land att det hade för vem som helst med ett så här stort fartyg varit fullständigt vansinnigt att ens vara i närheten av det här grundet. Den kurs som fartyget tog var definitivt käpprätt åt skogen, säger åklagaren Thomas Hagman som lett förundersökningen.

Styrmannen har fått ett strafföreläggande på 3 000 kronor för sjöfylleri och vårdslöshet i sjötrafik. Han ska också betala 800 kronor till Brottsofferfonden.

TT: Känner du dig bekväm med det beslutet?

– Jag är nöjd med att överstyrmannen får den här påföljden och att han döms för detta. Jag tror att det är precis det han skulle få i svensk domstol, säger Thomas Hagman.

"Samverkande faktorer"

Han konstaterar att den moderna tekniken på dagens fartyg lett till ett annat sätt att köra båt. Att den dömde styrmannen jobbade med lönelistor och förlitade sig på tekniken är faktorer som hade vägts in vid en rättegång, menar han.

– Det är alltid så när det händer olyckor att det är samverkande faktorer.

Hade Makassar Highway varit svenskregistrerat hade nolltolerans mot alkohol rått ombord, enligt Pia Berglund, vice vd för branschorganisationen Svensk Sjöfart. Nu hade ansvarig styrman 0,38 promille alkohol i blodet och rutinen ombord har varit att personalen fått köpa en flaska sprit eller 24 starköl av kaptenen varje vecka.

– Det tycker jag låter helt oseriöst, säger Pia Berglund.

"Dåligt ledarskap"

Många rederier har på egen hand infört alkoholförbud, däremot finns det inga internationella regler som föreskriver det för den här typen av fartyg.

Pia Berglund reagerar också på uppgifterna om att kaptenen beordrat att fartyget skulle gå nära land för att få internettäckning.

– Det är dåligt ledarskap rakt igenom, om det stämmer. Det är ingenting som något rederi önskar se.

Svarta lådan

Det har visat sig att fartygets så kallade svarta låda (VDR) var ur funktion. Enligt regelverket borde fartyget därmed inte ha fått ge sig ut på sjön, enligt Pekka Pirrainen, tillsynssamordnare på Transportstyrelsen.

Han anser att det som skulle till för att förhindra den här typen av grundstötningar är ett heltäckande övervakningssystem över farvattnen längs den svenska kusten. Då hade man upptäckt att fartyget var på fel kurs och kontaktat fartyget, kanske till och med åkt dit med helikopter.

– Tidigare har jag inte hört någon diskussion om detta, men jag vet ju inte vad det här kommer att leda till, säger Pekka Pirrainen.