100 procent blev gymnasiebehöriga vid Malmö FF:s skolakademier

Publicerad 2021-02-13

En tränare och tre elever vid en av Malmö FF:s fotbollsakademier under en träning.

Fotbollsintresserade får träna fotboll på skoltid – och presterar bättre i skolan.

Det är Malmö FF:s slutsats efter drygt 15 år med fotbollsakademier på högstadieskolor i Skåne.

– Vi kan konstatera att vi har väldigt goda skolresultat, att vi haft nästintill full gymnasiebehörighet för de allra flesta elever som deltagit, säger Jan-Olov Kindvall, ansvarig för Malmö FF:S fotbollsakademier.

Sedan 2005 har Malmö FF hållit i fotbollsakademier för högstadieelever, där de som antas till programmet får träna fotboll på skoltid, tre gånger i veckan. Jan-Olov Kindvall, ansvarig för Malmö FF:s fotbollsakademier på grundskolor i Skåne, menar att man nu kan konstatera att projektet hjälpt många elever att prestera bättre i skolan.

– Vi kan konstatera att vi har väldigt goda skolresultat, att vi haft nästintill full gymnasiebehörighet för de allra flesta elever som deltagit. 2020 var hundra procent av de som gick ut från fotobollsakademierna gymnasiebehöriga. Det är fantastiskt med tanke på att vi har haft åtminstone 10 skolor där niondeklassare gått ut.

Elever som är fotbollsintresserade får söka sig till fotbollsakademierna och själva klassfördelningen ser lite olika ut på olika skolor – på vissa skolor har man helt sportklasser, andra sprids eleverna ut något. Syftet med akademin har från början varit att öka gymnasiebehörigheten och höja elevernas meritpoäng, berättar Jan-Olov Kindvall. 

– Framför allt har gymnasiebehörigheten varit det uttalade målet, vi har inte haft något fotbollsmål med det egentligen.

– Signalen är egentligen att det är bra med profiler, fotbollsakademier just är enkla att starta för det är så många som är intresserade av det men det finns många andra bra exempel. Profiltanken är nyckeln.

Roligt – och mer rörelse

1 100 elever går just nu i fotbollsakademierna totalt i Skåne. Totalt 18 skolor har fotbollsakademier genom Malmö FF i dagsläget, varav vissa startat upp nyss och därför inte har haft avgångselever ännu. Vissa skolor har istället andra sorters sportakademier, såsom handboll eller simning. Då står andra idrottsföreningar för träningen.

– Vi är väldigt pro profiler, sen blir vi ännu mer pro det när vi ser resultaten. Vi propagerar väldigt mycket för att sprida budskapet om profiler, det tror vi är bra, sen kan det vara annat såsom kultursektorn eller andra ämnen man kan göra profiler av.

Tanken med just Malmö FF:s fotbollsprofiler är att man har tre lektioner i veckan – vissa utöver den ordinarie idrottsundervisningen – för att rörelse skapar bättre koncentration och prestation även i andra ämnen, menar Jan-Olov Kindvall. Dessutom är eleverna extra motiverade om de gillar fotboll och får fotboll på schemat.

– Den ena delen med profiler är att eleverna får göra det som de tycker är roligast, och den andra delen är rörelsen, att fysisk aktivitet är en faktor för bättre mående och bättre prestation i skolan. De rör sig lite mer än genomsnittet, och det kan också vara en del i att prestationen blir så bra som den blir.

”Lyckligt lottade” över att träna på skoltid

Exakt hur schemat ser ut skiljer sig mellan olika skolor, på vissa skolor används en av de ordinarie idrottstimmarna till fotbollen, andra skolor gör på andra sätt.

På Toftanässkolan i Malmö har akademin varit igång i två år, och man har alltså nu igång akademierna i 7:e och 8:e klass. Där är två av de tre lektionerna under skoltid, och en lektion på en eftermiddag efter skoltid. Claes Jeppsson, rektor på Toftanässkolan, är mycket positivt inställd till fotbollsakademin hittills. 

– Bland annat har det fört med sig att vi kunnat ha en skola med mångfald, elever som kommer från fler håll och inte bara lokalt. Det finns andra fördelar, mycket från föreningslivet kan vi lära oss av i skolan. MFF:s ingång är att studierna går i första rummet, så det är ingen elitsatsning men flickorna och pojkarna som är med har höga ambitioner.

– Det är ganska lågintensiv träning så de blir inte övertränade.

Ungdomar i Malmö FF:s P07-lag tränar den 17 oktober 2017 i Malmö.

På Toftanässkolan har inga elever hunnit gå ut ur fotbollsakademierna än, men enligt Claes Jeppsson menar att känslan är att fotbollseleverna “brukar mer allvar” även i studierna.

– De känner sig lyckligt lottade, att de har möjlighet att träna på skoltid. Och det är verkligen bra, det är jätteduktiga instruktörer. De har en annat typ av ledarskap än skoltypen och det går hem som ett bra komplement, säger Claes Jeppsson.

– Förutom att de får fler viktiga vuxna får de utöva det de tycker är allra roligast på skoltid, det blir mycket lust och glädje kopplat till skolsituationen. Närvaron är mycket hög – frånvaron hos fotbollseleverna är inget problem alls. Jag tror att fotbollen hjälper dem att hantera utmaningar med skolan för de här eleverna. Jag är övertygad om att det kommer att gynna våra elevers resultat, inte bara betygen utan det påverkar deras välbefinnande, deras självkänsla… Om man är duktig på någonting och får lov att vara det, tror jag att man också utvecklar andra förmågor som är ledarskapsrelaterade.

Det handlar bland annat om att jobba med ett gott “locker room talk” att man även tar upp könsfördomar, språk, och förhållningssätt i omklädningsrummen.

– Det finns ett mervärde i det som tangerar vad vi gör i skolan.

Under coronapandemin har fotbollsakademierna kunnat hålla igång i stort sett som vanligt, förutom att det varit viktigare med att hålla avstånd och att träna i mindre grupper. Under januari, då högstadieskolor hållit distansundervisning, fick ungdomarna ett träningsprogram att göra hemma. Även under januari har instruktören kört fyspass med eleverna – fast på distans.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln