Bloomberg köper Trumpangrepp för 94 miljoner

TT

Uppdaterad 2020-01-08 | Publicerad 2020-01-07

Den demokratiske presidentaspiranten Michael Bloomberg satsar stort på politisk reklam inför presidentvalet i USA. Arkivbild

Miljardären Michael Bloomberg, som vill bli Demokraternas presidentkandidat, har köpt 60 sekunders reklamtid under Super Bowl den 2 februari. Syftet är att angripa president Donald Trump.

Bloombergs kampanjansvariga vill inte avslöja priset för inslaget som når en mångmiljonpublik under finalen i den amerikanska fotbollsligan den 2 februari. Men uppgifter från företrädare för tv-bolaget Fox som sänder Super Bowl pekar på att annonspriset hamnar runt 10 miljoner dollar, eller cirka 94 miljoner kronor, enligt The New York Times.

Reklamfilmen är inte publicerad tidigare.

– Det handlar om att komma under skinnet på Trump, säger Michael Frazier, talesman för Bloombergs kampanj.

Bloombergs kampanj har redan spenderat cirka 170 miljoner dollar på reklam i tv och internet.