Experten: "Låg säkerhet i en mopedbil"

Jennifer Berg Eidebo/TT

Publicerad 2020-08-03

Mopedbilar klassas som mopeder, inte bilar. Arkivbild.

Natten till lördag omkom en person i en mopedbil efter en krock med en polisbil. Säkerhetsexperten Jörgen Persson menar att mopedbilar är långt ifrån lika säkra som vanliga bilar, men det finns saker man kan göra för att öka säkerheten.

En mopedbil ser ut som en bil men är konstruerad som en moped på fyra hjul. Det innebär att fordonet inte alls är lika säkert som en personbil.

– Mopedbilar har vissa viktkrav att följa. När man ska bygga en bil runt en stomme och samtidigt hålla sig inom viktkraven så kan man inte ha tunga deformationszoner för att klara krockvåld, säger Jörgen Persson, utredningsledare på Trafikverket.

Persson berättar om krocktester där mopedbilarnas kaross har tryckts ihop helt.

TT: Hur blir det när en personbil och en mopedbil krockar?

– Då vill man sitta i den vanliga bilen om farten är hög.

Olyckorna ökar

Antalet mopedbilar på vägarna ökar och olyckorna med dem. Det är få som dör i olyckor med mopedbilar men antalet skadade har fördubblats de senaste fyra åren enligt en rapport från Trafikverket.

Nu har Trafikverket tillsammans med 18 andra aktörer skapat en gemensam inriktning för säker användning av bland annat mopedbilar.

– Vi kan se en rad åtgärder både på lång och kort sikt för att öka trafiksäkerheten. På kort sikt kan det handla om att öka användandet av bälte, vinterdäck och bra vanliga däck.

Låg bältesanvändning

Enligt Persson är bältesanvändningen i mopedbilar låg och det finns inga krav på att använda vinterdäck. Det finns även brister i informationen om mopedbilars förutsättningar.

– Man bör vara medveten om att det är sämre säkerhet i en mopedbil än i en personbil, och att en mopedbil inte är lämplig i blandtrafik med fordon i högre hastighet.

På längre sikt handlar åtgärderna om att förbättra mopedbilarnas fordonssäkerhet i form av exempelvis krockskydd, stabilitet och bältespåminnare. Man vill även utreda möjligheterna att införa krav på kontrollbesiktning, samt att se över utbildningen. Men än finns det inga beslut rörande kraven på besiktning.

– Det är viktiga områden att börja arbeta med, säger Jörgen Persson.

Följ ämnen i artikeln