Det vet vi om Googles nya konsoldödare Stadia

Gustav Sjöholm/TT

Publicerad 2019-03-20

Google ger sig in i spelbranschen på allvar med sin nya plattform, som ska göra tv-spelskonsoler föråldrade.

Spelare ska kunna spela vad som helst, när som helst och på vilken maskin som helst.

Här är vad vi hittills vet om Stadia.

EFFIE KARABUDA: Det här vet vi om Googles nya spelplattform
Stadia

Vad är Stadia?

Stadia är en strömningsplattform som ska göra det möjligt att spela även de senaste tv- och datorspelen över nätet via webbläsaren Chrome. Enligt Googles presentation är tanken att du ska kunna titta på en trailer på videotjänsten Youtube, trycka "play now" och inom fem sekunder spela spelet oavsett om det är på din dator, tv eller mobil.

– Att starta en spelsession på en pryl och sedan byta till nästa kommer att vara jättepopulärt, säger Bob O'Donnell, chefsanalytiker på Techanalysis Research till TT.

Han beskriver potentialen som enorm. Fördelarna är bland annat att det alltid är senaste versionen av spelet, och att man slipper långa installeringstider och att det alltid är den senaste versionen av spelet som körs.

Hur är det möjligt?

För att spela ett spel görs beräkningar av bland annat processorkraften i konsolen, mobilen eller datorn. Nu görs de beräkningarna i stället av Googles kraftiga datacenter, som har en enorm kapacitet. Därför spelar det i teorin ingen roll hur kraftfull den pryl du vill spela på är, eftersom allt sker över internet.

Fungerar det verkligen?

I höstas lät Google i stor skala spelare att testa att spela Ubisofts "Assassin's creed odyssey" i stor skala via webbläsaren Chrome, i ett projekt som kallades "Stream". "Odyssey" är ett stort, modernt och krävande spel, och enligt spelsajten Polygon fungerade det smidigt.

– Google har investerat mycket i kapacitet såväl som teknik, så de har gjort ett stort åtagande för att få det här att fungera, säger Scott Kessler, analytiker vid CFRA och som bevakat Google i mer än 15 år, till TT.

Hur ser de tekniska specifikationerna ut?

Google utlovar upp till 4K-upplösning direkt, med en uppdateringshastighet på 60 bilder per sekund, HDR-grafik och flerkanalsljud, en kapacitet som Google säger ska kunna ökas rejält i framtiden.

Vilka begränsningar finns?

Eftersom allt sker via nätet kommer uppkopplingshastigheten att vara det avgörande, enligt Kessler.

– Det är en sak att göra en välregisserad presentation på en timme, men vad händer när någon med en gammal dator försöker att spela spel med begränsad bandbredd, frågar han sig.

Till skillnad från musik eller video är spel ofta betydligt mer komplexa. När spelaren trycken på en knapp är det viktigt att spelet reagerar direkt. En fördröjning på exempelvis en sekund är förödande.

– Det finns inget utrymme för fel, om det inte är tillräckligt bra så hittar folk alternativ, säger Kessler.

Vad tjänar Google på det här?

Vilka affärsmässiga fördelar som Google ser med den här satsningen är oklart. Det är också oklart hur spelföretagen ska få betalt för tjänsten.

– Är det en prenumeration, eller ska folk kunna köpa tillgång till individuella spel, eller ska det reklamfinansieras, som är det område där Google varit som mest framgångsrika hittills, frågar sig Kessler?

Bob O'Donnell säger TT att han antar att det blir en prenumerationsmodell.

– Jag har gjort en undersökning av det bland 2 000 amerikanska och kinesiska konsumenter och det visade sig att minst 80 procent uppgav att de var intresserade av en strömningstjänst för spel, säger han, och tillägger att prissättningen i så fall är avgörande.

Vilka spel släpps till tjänsten?

Förutom "Assasin's creed odyssey" kommer "Doom eternal", basketspelet "NBA 2K19", "Shadow of the tomb raider" och Google har också startat sin egen spelstudio, som leds av EA-veteranen Jade Raymond. De presenterade spelen tyder på om inte ett brett stöd, så åtminstone ett nyfiket intresse, från stora utgivare.

Chrome har enligt Google hisnande en miljard användare, vilket gör att utgivare kanske inte vågar hålla sig utanför tjänsten.

Hur kontrolleras spelen?

Google släpper sin egen trådlösa handkontroll, med två speciella knappar. En knapp för att dela med sig av sitt spelande via Youtube, och en knapp för att få hjälp av Google Assistant om man kört fast i spelet. Google uppger också att tjänsten ska vara kompatibel med en rad andra kontroller från andra tillverkare.

Vilka bör vara oroliga?

Microsoft, Sony och Nintendo tjänar pengar på sina tv-spelskonsoler, och de spel som säljs till dem. Om Googles Stadia fungerar innebär det att konsoler inte längre behövs. Bob O'Donnell tror att fler spelare som Amazon kommer att bege sig in i leken.

När kommer Stadia?

Senare i år i USA, Kanada och de flesta europiska länderna, uppger Google. Och i sommar kommer mer information.

 

Läs Aftonbladets spelredaktör Effie Karabuda om Google Stadia!

Aftonbladet
Spela

Följ ämnen i artikeln