Räddningshelikoptern som aldrig nådde olycksplatsen

Uppdaterad 2018-08-20 | Publicerad 2016-02-16

Uppdrag granskning gör nya avslöjanden om Sjöfartsverkets miljardköp

Sjöfartsverket har mött skarp kritik för 2012 års miljardupphandling av italienska helikoptrar, som skulle klara arktiska förhållanden och mörker.

I onsdagens ”Uppdrag granskning” på SVT nagelfars förra årets räddningsfiasko i Lapplandsfällen då två personer omkom.

Där avslöjas både brister, tekniska problem och omständigheterna kring helikoptern – som aldrig kom fram.

Sjöfartsverket köpte förra året in sju nya räddningshelikoptrar av typen AV139, för runt en miljard kronor. De skulle klara is, kyla och mörker, och har beskrivits som ett lyft för svensk sjöräddning.

– Det var väl känt att det är den helikoptertyp som är optimal för de svenska förhållandena, säger helikopterchef Lars Widell till SVT:s Uppdrag granskning, UG.

Misslyckades på första provet

Klockan 00.35 natten den 8 januari 2016 larmade Sjöfartsverkets räddningscentral JRCC om att ett postflyg med två piloter ombord kraschat i Lapplandsfjällen. Nu skulle den nya helikoptern för första gången prövas.

Men det hela blev ett fiasko.

Två personer dog i kraschen och räddningshelikoptern kom aldrig fram till haveriplatsen.

Redan förra våren avslöjade UG helikopteraffären från 2012, och hur Sjöfartsverket i och med miljardupphandlingen med det italienska bolaget AgustaWestland brutit mot lagen och sedan hemlighållit köpet. Riksrevisionen riktade för mindre än en månad sedan skarp kritik mot myndigheten, som de anser har kört över riksdagen.

Sjöfartsverket har slagit ifrån sig kritiken och uppgett att "Näringsdepartementet var fullt införstådda med att avtal skulle tecknas i oktober 2012”.

”Optimal” enligt helikopterchefen

I onsdagens Uppdrag granskning tar programmet upp omständigheterna kring räddningsinsatsen, och avslöjar att det tog över en timme för helikoptern att lyfta, att den fick tekniska problem i kylan och aldrig flögs ut till olycksplatsen – som inte spärrades av utan förblev obevakad hela natten.

Polisen som bad Sjöfartsverket om hjälp att bli utflugna till platsen förstår inte varför de inte ville transportera dem i mörker.

– Att vi transporterar ut annan personal mitt i natten i fjällvärlden, nej, det är ingenting som ligger i vårt uppdrag och man kan inte vara säker på att vi kommer kunna göra det, säger Mowgli Halléhn, chef för helikopterverksamheten på Sjöfartsverket till Uppdrag granskning.

Han menar att det inte bara hänger på helikoptern utan även fjällförmåga, som i dag beskrivs som grundläggande.

Flygoperatören och helikopterchefen Lars Widell säger i programmet att han är väldigt nöjd med helikopterns prestanda och den ”flygsäkerhetshöjande faktor” som den uppges ha haft för verksamheten.

– Vi har fått den bästa och den mest optimala helikoptern för våra skandinaviska förhållanden, och det är jag väldigt glad och trygg över, säger Widell i programmet.

Uppdrag gransknings ”Helikoptern som aldrig kom fram” sänds onsdag 17 februari klockan 20.00 i SVT1.

Följ ämnen i artikeln