Så går Trafikverkets systembyte till

Uppdaterad 2022-12-11 | Publicerad 2022-12-10

Trafikverkets nya miljardsatsning ska sättas i drift i natt.

00.00 börjar arbetet med att byta it-systemet och innan söndagen är slut ska också nästa års tidtabell vara klar.

– Vi gör det med penna, papper och linjal, säger Bengt Olsson på Trafikverket.

Under söndagen blir svensk tågtrafik med nytt it-system.

Förhoppningen är att det nya systemet, som kallas Marknadsanpassad planering av kapacitet, MPK, effektiviserar tågtrafiken, enligt Trafikverket.

– Den här typ av system existerar inte på någon annan stans på jordklotet, det är helt nytt, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket.

Invigs 00.00

Införandet av det nya systemet har försenats flera gånger sedan projektet MPK drog igång 2014. Och endast delar av systemet kommer att vara på plats under söndagen.

– När vi byter system gör vi det inte på en knapptryckning. Vi ”switchar” inte om, säger Bengt Olsson och fortsätter:

– Det är jättekomplext. Vi vill inte chocka systemet.

Han menar att ett systembyte krävs för att Trafikverket ska kunna hantera de behov och krav som ställs på svenska tågspår.

– Enkelt förklarat gör det här nya systemet att järnvägsföretagen själva kan ansöka om att få lov att köra vissa sträckor och tider. Förhoppningen är att de ganska snabbt får svar och att allt blir mer effektivt.

De kommande dagarna rustar Trafikverket upp med extrapersonal. Minst ett par hundra trafikledare ska övervaka systembytet.

– Vi börjar klockan 00.00 natten till söndag. Fördelen med att börja vid midnatt är att det är få persontåg ute på linjen. Det är framför allt godstrafiken som är ute på de spår som finns.

– Då kan vi också se om systemet fungerar, om det sker något oförutsett eller inte.

Bengt Olsson, presschef Trafikverket och Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana.

Använder penna, papper och linjal

Under söndagen presenterar Trafikverket även nästa års tidstabell. Men trots det nya it-systemet planeras tabellen på ett mer klassiskt vis.

– Vi gör det med penna, papper och linjal. Så har vi gjort i decennier och så har vi gjort i år också. Skillnaden är att vi i år ”stoppar” in planeringen i it-systemet, säger Bengt Olsson.

Hur kommer resenärerna att märka av systembytet?

– Förhoppningsvis inte alls. Resenärerna kommer inte märka av systembytet såvida det inte inträffar något oväntat på spåren, som snökaos och nedrivna kontaktledningar eller att en växel eller ett lok går sönder.

Följ ämnen i artikeln