Så ska bussarna stoppa pandemiplankare

”Blöder pengar, cirka 1 miljard i månaden”

Av: Matilda Aprea Malmqvist

Publicerad:
Uppdaterad:

Snart kan det vara slut med pandemiplankandet på Sveriges bussar. Bussoperatörer har tagit fram ett plexiglas runt förarplatsen så att påstigning kan ske fram och resenärerna kan betala för sin resa.

Allt hänger på Arbetsmiljöverkets godkännande – och då kan processen gå snabbt.

Sedan framdörrarna på bussarna stängdes i mitten av mars, till följd av coronapandemin, har visering av passagerarna i stort sett uteblivit. Det har med andra ord varit fritt fram för pandemiplankare, folk som åker buss utan att betala.

– Svensk kollektivtrafik blöder cirka en miljard kronor i månaden. Det är ohållbart och därför har vi tagit fram lösning i form av ett plexiglasskydd gjord av polykarbonat, säger David Erixon, kommunikationschef på Nobina med över 2 000 bussar i trafik.

Så här kan de nya plexiglasskydden se ut.
Foto: Läsarbild.
Så här kan de nya plexiglasskydden se ut.

Plexiglaset är tänkt att placeras mellan föraren och resenärer för att skydda mot eventuell smitta.

– Vi har utfört dropptest med färgade vätskor så att inget läcker igenom. Tillsammans med trafiksäkerhets- och tekniska tester och besiktningar – så man kan blippa sitt kort utan några kontaktytor, säger David Erixon.

Foto: Johan Töpel
David Erixon, kommunikationschef på Nobina.

Ligger på Arbetsmiljöverkets bord

Tanken är att de främre dörrarna kommer att öppnas och att passagerarna kommer kliva på där fram, som vanligt. Just nu ligger anmälan på Arbetsmiljöverkets bord.

– Anmälan lämnades in förra veckan och de ska utreda den med högsta prioritet. Vi hoppas att de blir godkända så att vi relativt snabbt kan sätta in skyddet i bussarna och återgå till ett hyfsat normalläge.

Blir de godkända, säger David Erixon, kommer plexiglasen att finnas på i princip alla bussar runt om i landet.

– Det här är en nationell fråga, så min bedömning är att det kommer ske från norr till söder.


Publicerad:

LÄS VIDARE