Digital julbocksinvigning i pandemins spår

Stefan Hesserud/TT

Publicerad 2020-11-29

Årets invigning av Gävlebocken lockade färre besökare än vanligt.

Den har bränts ner och körts sönder, men alltid kommit tillbaka. Inte ens pågående coronapandemi stoppar Gävlebocken. Men någon folkfest var det inte tal om i samband med invigningen.

Vanligtvis samlas tiotusentals människor för att bevittna den högtidliga invigningen av Gävlebocken på Slottstorget i Gävle. Men i år fick evenemanget på grund av virusspridningen hållas digitalt. Folk har uppmanats hålla sig borta.

– Det har inte varit några folksamlingar alls. Några har gått förbi och tagit kort, men inte mer än så, säger Rebecca Steiner, Gävlebockens talesperson.

Programledaren och radioprofilen Titti Schultz höll i den digitala bockinvigningen på söndagen, gästad av bland andra Lars-Åke Wilhelmsson, mer känd som Babsan, samt andra lokala profiler.

Ordentligt avstånd

Utanför studion och vid bocken stod vakter redo att ingripa för att skingra eventuella folksamlingar. Något de alltså inte behövde göra.

Rebecca Steiner hoppas att nyfikna besökare fortsätter att hålla ordentliga avstånd till Gävlebocken fram tills att den monteras ner efter nyår.

– Det här året är speciellt. Vi vill inte uppmana folk att resa hit på något sätt eller flockas kring bocken, säger hon.

Frågan är dock om bocken överlever till andra sidan årsskiftet. Den har ju en benägenhet att gå upp i rök. Genom åren har den bränts ner fler gånger än den fått stå kvar. 2005 lyckades till exempel två personer utklädda till tomten och pepparkaksgubbe skjuta brinnande pilar på halmjätten. Och 1976 blev den sönderkörd av en raggarbil.

Bevakas dygnet runt

Men de tre senaste jul- och nyårshelgerna har bocken klarat sig oskadd, vilket är rekord. Sannolikt tack vare att säkerheten har skärpts. Julbocken bevakas numera dygnet runt med vakter och kameror, samt dubbla gärdsgårdar.

TT: Finns det risk att intresset för Gävlebocken svalnar om den får stå orörd år efter år?

– Vi vet att bocken blev känd på grund av attentaten, men nu är den redan känd och ett varumärke. Vi hoppas att kändisskapet fortsätter att hållas uppe ändå, säger Rebecca Steiner.

ANNONS