Nytt besked från SL – då öppnar Odenplan och Stockholm City

Uppdaterad 2018-07-18 | Publicerad 2018-07-16

Pendeltågstationerna Stockholm City och Odenplan har varit stängda sedan i fredags – och drabbat tusentals resenärer.

Under måndagsmorgonen öppnade Odenplan igen och trafikläget uppges vara lugnt. för Stockholm City finns fortfarande ingen prognos.

– Det senaste jag fått till mig är att det är väldigt lugnt. Flyter på enligt tidigare aviserade förändringar, säger Alexander Krajisnik på SL:s pressavdelning.

Sedan fredag den 13 juli har pendeltågsstationerna Stockholm City och Odenplan varit stängda.

Orsaken är att rulltrapporna inte har varit tillräckligt säkra – och utan fullt fungerade rulltrappor får stationerna inte användas på grund av utrymningsskäl.

Stängningen har drabbat tusentals resenärer som tvingats ändra sina resrutter – men nu kommer i alla fall ett positivt besked från SL.

Av de 21 rulltrappor som inspekterats på Odenplan har bara tre rostangrepp. Övriga rulltrappor har garanterats säkra. Därför har SL beslutat att öppna stationen måndag klockan 04.10.

– Vi har haft ett av många möten under några intensiva dagar där vi har jobbat med att få ordning på problematiken med rulltrapporna. Nu har vi tagit beslut om att öppna stationen på Odenplan så att vi får ytterligare en station i pendeltågsnätet, säger Caroline Ottosson.

Oklar framtid för Stockholm City

Det var efter att en rulltrappa skenat åt fel håll som SL beslutade att stänga samtliga rulltrappor på de två stationerna av säkerhetsskäl.

Utredningen av rulltrapporna på Stockholm City pågår fortfarande och det finns ingen prognos för när stationen förväntas öppna. Stationens 50 rulltrappor ska gås igenom och eventuella rost- och förslitningsskador kontrolleras.

Kan resenärer känner sig trygga när de åker från Odenplan?

– Vi startar bara rulltrappor som inte har den mista defekt eller fel. Alla andra låter vi stå. Resenärer ska kunna känna sig trygga på Odenplan i morgon, säger Caroline Ottosson.

På begäran av SL arbetar Otis fortsatt med att fastställa grundorsaken till den fallerade komponenten. SL har också beställt en oberoende granskning från företaget Dekra.

– Stationerna är relativt nya. Vi tog över driften för ett år sedan. Så det är Trafikverket som har byggt stationerna. Det är Trafikverket som är upphandlare av Otis som har levererat rulltrapporna och det är klart att vi undrar hur detta kan ha inträffat, säger Caroline Ottosson.

Dessutom finns risken att trycket på tunnelbanelinjerna blir högre, dels eftersom gröna linjen stängs mellan T-centralen och Slussen, samt att pendlare hänvisas till att åka tunnelbana mellan centralen och Stockholm södra.