”Inte förvånad att Schweiz är först”

Publicerad 2015-09-26

Motorjournalisten Marianne Sterner om skandalen: ”Man häpnar”

Försäljningen av Volkswagen-bilar utrustade med den manipulerade programvaran stoppas i Schweiz.

Det förvånar inte motorjournalisten Marianne Sterner.

– Detta verkar bara svälla och svälla, man häpnar, säger hon.

Motorjournalisten Marianne Sterner

Det var en dryg vecka sedan Volkswagenskandalen rullade upp. Miljontals personbilar och mindre lastbilar har under sju års tid utrustats med en mjukvara som manipulerar utsläppsresultat.

På lördagen blev det känt att Schweiz stoppar försäljningen av de aktuella bilmodellerna.

– Det förvånar mig inte. De har en väldigt seriös bilmarknad, säger Marianne Sterner, motorjournalist och tidigare testchef på tidningen Vi Bilägare.

Bilarna "osäljbara"

Kan fler länder följa efter?

– Det är svårt att sia om, men jag tror att försäljningen av sig själv drastiskt kommer att sjunka. Jag tror att bilarna numera är osäljbara, säger Sterner.

Är detta en fråga som konsumenterna bryr sig om?

– Ja, det tror jag. Ingen vill känna sig lurad. Och även om man kanske själv inte tycker att det är så farligt, är det inte längre särskild hög status att ha en sådan bil.

"Lurar folk och köpare"

Kommer den här skandalen föra något gott med sig?

– De goda det för med sig handlar om att vi framöver förhoppningsvis kommer att kunna lita på att bilen vi köper är den vi köper. Ärlighet är aldrig fel, säger Marianne Sterner som tycker att avslöjandet är "osannolikt":

– Jag förstår inte hur en tillverkade av den digniteten kan ta till såhär ohyggliga risker. De lurar folk och köpare. Det verkar bara svälla och svälla, man häpnar och det har ingen botten.

"Markering" utan praktisk effekt

Aftonbladets motorexpert och krönikör Robert Collin tycker att försäljningsstoppet i Schweiz är en "markering". Men det får ingen praktisk effekt, resonerar han, eftersom att de aktuella modellerna troligen redan nått konsumenten. Den manipulerade programvaran finns inte i nyproducerade bilar, utan i äldre modeller som redan har sålts.

– Att en myndighet, i ett land som är noga när det gäller avgaser och avgasrening, går ut och säger att bilarna inte får säljas är naturligt. Men när man sedan kollar hos bilhandlarna finns inga sådana bilar kvar. Det är en markering, som svenska Transportstyrelsen också skulle kunna göra, som visar att Schweiz inte accepterar detta, säger Collin.

"Bara sett början"

Att fler länder skulle ta efter Schweiz agerande tror Collin är osannolikt.

– Schweiz är inte med i EU. Jag har svårt att tro att andra länder, som Sverige, skulle göra samma sak. De måste följa vad EU gör, säger han.

Den gångna veckan är bara början på skandalen, som kommer att fortsätta att ge olika slags konsekvenser, enligt Collin.

– Det är total panik, det är den värsta skandalen inom bilindustrin på flera år. Ett rent bedrägeri. Jag tror vi bara sett början. Det drabbar Volkswagen och deras förtroende otroligt hårt, säger han.