Hamburgerjätten: ’Det viktiga är att det är rätt smak...’

Uppdaterad 2019-06-18 | Publicerad 2015-10-07

Har du öppnat en matförpackning och känt dig besviken över att innehållet inte ser ut som på bilden?

– Isbergssalladen såg ut som en enorm brieost, säger Mia Lundberg som köpte ett Friscomål på Max.

Här är några av läsarnas största snabbmatsbesvikelser.

Nyligen fick en av KFC:s kunder i Storbritannien nog. Reklamen för deras nya hälsorätt lovade fräscht, fluffigt ris med krispig kycklig. Gröna salladsblad och så toppat med dressing snyggt ringlat över.

Men när kunden öppnade lådan fick hen en chock, vilket Aftonbladet tidigare skrivit om. Nu har KFC, Kentucky fried chicken, bett sin gäst om ursäkt och sagt att rislådan inte var serverad som den skulle.

”Är det ett skämt?”

Vi frågade våra läsare om deras största snabbmatsbesvikelser. Mia Lundberg skulle köpa hamburgare på Max i Skövde och beställde ett Friscomål. Men när hon jämförde hamburgaren hon fick med den som Max visar upp blev hon förvånad.

– Jag blev mest full i skratt, är det ett skämt detta? Den här stora isbergssalladen såg ut som en enorm brieost, säger Mia Lundberg.

Samtidigt tycker hon att det är konstigt att hon som kund accepterar detta.

– Man är ju så sjukt avtrubbad att man förväntar sig att inte få det som är på bilderna.

Färglös sörja

Carina Jonsson från Stockholm köpte en frysförpackning med lasagne av märket Montegrappa. Men bilden på förpackningen stämde inte överens med verkligheten. Hon beskriver innehållet som en "färglös sörja".

– Det är klart att man blev förvånad och besviken. Det är falsk marknadsföring, säger hon.

Carina Jonsson säger att hon inte kommer att köpa lasagne av det märket igen. Hon uppmanar företaget att jobba på sin produkt.

”Den har jag inte köpt igen”

Per Sandberg från Trelleborg köpte en fryspizza drabbad av pyspunka. Det var en calzone av märket Grandiosa. När Per öppnade förpackningen möttes han av en degklump utan fyllning. Han hade laddat upp med pizzasallad och var redo att hugga in.

– Jag tänkte, ska jag äta detta?! Var är min pizza?

Han åt ändå upp pizzan men kapade först bort det torra taket.

– Den pizzan har jag inte köpt igen, säger Per Sandberg.

Företagen svarar

Orkla foods, som tillverkar Grandiosapizzorna, svarar i ett mejl till Aftonbladet att de ber om ursäkt:

"Våra produkter ska naturligtvis leva upp till de förväntningar som produktbilderna skapar. Jag kan bara spekulera i anledningen, men en tänkbar orsak är att pizzan har blivit klämd i förpackningen. Skalet runt fyllningen är tunt och ser på bilden ut att ha bubblor i degen, vilket gör den ännu känsligare för tryck. Men helt oavsett anledningen vill vi be konsumenten om ursäkt för en tråkig matupplevelse och självklart vill vi gärna att hen hör av sig till oss så att vi får skicka ersättning", skriver Eva Berglie, presschef på Orkla foods Sverige.

”Lurar inte kunderna”

Men på andra håll låter det annorlunda. Fredrika Fredmark, pr-ansvarig på Max, säger att personalen på deras restaurangen inte hinner arrangera hamburgarna.

– Jag kan förstå att man reagerar om skillnaden är alldeles för stor men det allra viktigaste är att smaken stämmer.

Produktbilderna skapas i en fotostudio och det viktiga med dessa bilder är att ingredienserna framgår, säger Fredmark.

Tycker du inte att man lurar kunderna när bilden inte stämmer med verkligheten?

– Nej, efter omständigheterna så gör alla så gott de kan. Den som känner sig lurad är alltid välkommen att höra av sig, säger Fredrika Fredmark.

Följ ämnen i artikeln