Extremt tryck på SOS Alarm under pandemin

Helena Björk/TT

Publicerad 2021-03-01

SOS Alarm slog rekord efter rekord under 2020. Trycket på larmnumret 112 var det största någonsin. Och samtalen till informationsnumret 113 13 ökade med 6 761 procent jämfört med året innan.

Under ett dygn i mars ringde 35 000 personer 113 13, informationsnumret vid olyckor och kriser, visar SOS Alarms årsrapport för 2020. Det kan jämföras med 10 000 samtal under hela året 2019.

– Folk var oroliga. Vad gör jag om jag har symtom? Man vill veta hur man ska bära sig åt. Sedan kom samma frågor om vaccin, säger Maria Khorsand, vd för SOS Alarm.

Självmord och psykisk ohälsa

På 112 svarade operatörerna på fler samtal än någonsin under ett år, över 3,4 miljoner. Det är drygt 100 000 fler än 2019, vilket är en fortsättning på en uppåtgående trend de senaste fem åren. Men ökningen beror inte bara på samtalen om covid-19.

– Samtal om suicid och psykisk ohälsa ökade kraftigt, säger Maria Khorsand.

Det förklarar också ökningen av samtal till jourhavande präst. 28 procent fler än förra året har kopplats dit på grund av akut behov av hjälp.

Så många som tre av tio samtal till 112, över en miljon, rings i onödan. För att få ned siffran pågår kampanjer i sociala medier om i vilka situationer man ska ringa de olika numren 112, 1177, 113 13 och 114 14.

Färre trafikolyckor

Antalet tolkade samtal har varit rekordhögt och de har oftast handlat om covid-19. Totalt har 12 000 samtal tolkats och behovet ökade kraftigt under årets första månader. Arabiska toppar stort följt av somaliska, tigrinja, ryska och polska.

Förändrade levnadsvanor speglas i larmen på flera sätt. När fler jobbar hemifrån minskar trafikolyckorna och som en följd samtalen till 112.

Under semesterveckorna juni till augusti fick SOS Alarm betydligt fler samtal än normalt när betydligt fler firade ledigheten hemma i Sverige. Under ett dygn i juni ringde lika många som på nyårsafton – den vanligtvis högst belastade dagen på hela året.