Amazon: ”Propaganda är ett framgångsrikt verktyg för kommunistpartiet”

Hemliga dokument avslöjar partnerskapet

Uppdaterad 2021-12-21 | Publicerad 2021-12-18

Kinas högste ledares bok fick inte högsta betyg – och plötsligt gick det inte längre att kommentera eller sätta betyg på hemsidan.

Reuters har avslöjat hur näthandelsjätten Amazon under lång tid samarbetat med den kinesiska kommunistregimen.

”Vi dömer inte huruvida propaganda och ideologisk kontroll är rätt eller fel”, skriver Amazon i ett internt dokument.

Xi Jinpings bok fick inte  högsta betyg på Amazon.

Näthandelsjätten Amazon har samarbetat med den kinesiska regimens propagandaavdelning för att gynnas i sin etablering i landet, avslöjar Reuters.

Bland annat ska den kinesiska regimen ha krävt att Amazon ska ta bort funktionen att sätta betyg och skriva recensioner av produkter, enligt källor till nyhetsbyrån.

Det kravet ska ha kommit efter att en bok av Kinas ledare Xi Jinping fått några dåliga recensioner på hemsidan.

Företaget gick med på kraven och i dag finns inga betyg eller kommenterar om boken på Amazons hemsida i Kina.

Framgångsrikt med ideologisk kontroll

Näthandelsföretaget har i flera år arbetat för att etablera sig i Kina.

Enligt ett 20-tal källor som arbetat med Amazons etablering i Kina ska företaget ha stöttat kommunistregimens ekonomiska och politiska agenda. Någonting som har gynnat företagets etablering och framgång i landet.

I ett av Amazons interna dokument från 2018, som nyhetsbyrån tagit del av, skriver företaget att:

“Ideologisk kontroll och propaganda är ett grundläggande verktyg för kommunistpartiets framgång”.

Dokumentet fortsätter:

“Vi dömer inte huruvida det är rätt eller fel”.

Startade propagandasajt

En viktig del i Amazons etablering i Kina har varit projektet ”China books”. Det är en bokhandel på nätet som Amazon kom överens om att starta tillsammans med den kinesiska regimens propagandaorgan.

Sidan har drivits ihop med det statlig bolaget CIBTC.

Hemsidan har erbjudit runt 90 000 titlar men har inte varit särskilt lönsam. Enligt interna dokument från Amazon har den däremot varit avgörande för att vinna kommunistregimens stöd.

Hemsidan Amazon.com/chinabooks har sålt opolitiska titlar som barnböcker, kokböcker och ordböcker. Men även böcker som driver och stödjer den kommunistiska partilinjen.

Bland annat finns flera böcker som porträtterar Kinas heroiska kamp mot coronaviruset. Och böcker som menar att det inte finns några etniska problem rörande Uigurerna.

”En av många miljoner”

Amazon svarar till Reuters att man följer de lagar och regler som gäller i alla länder som Amazon finns i. Och att företaget har ett brett utbud av böcker.

”China Books är en separat kanal som finns till för kinesiska läsare både i USA och i andra länder. CIBTC är endast en av många miljoner företag som säljer produkter via oss”, säger Amazon till Reuters.

CIBTC säger till Reuters att de har ”En komersiell relation mellan två företag”.

Den kinesiska statens press- och publikationsadministration, som fungerar som deras propagandaorgan svarar att de inte har några kommentarer.