Malmö utanför topp 100 – i elbilsrankning

Publicerad 2019-12-30

När främsta elbilskommunen utses hamnar Malmö inte ens i topp 20 i Skåne.

Bara en halv procent av personbilarna i Malmö går på el.

När antalet elbilar och laddningsmöjligheterna jämförts i landets kommuner hamnar Malmö på 118:e plats.

– Det har hänt väldigt mycket detta året, säger Johan Söderberg, Senior Director Fuel, på Circle K Sverige.

En första årlig sammanställning av elbilsbeståndet och laddningstillgängligheten i landets kommuner har nu gjorts av Circle K. I den sammanvägda rankningen är det Orust kommun som är bäst i landet - då de har 5,4 bilar och 2,1 laddare per tusen invånare.

När det gäller de skånska kommunerna är det Vellinge som ligger i topp gällande elbilsbeståndet och laddningstillgängligheten. Den sydskånska kommunen ligger på en andraplats i landet med 5,8 bilar och 1,7 laddare per tusen invånare.

Förutom antalet elbilar och laddningsplatser har även den procentuella förändringen av antalet laddningsbara bilar per invånare, andelen elbilar av det totala antalet registrerade personbilar, den procentuella förändringen av antalet laddplatser samt antalet laddningsbara bilar per laddplats vägts in i rankningen.

Malmö sist av storstäderna

– Vi har fokuserat på elbilsflottan och laddinfrastrukturen. Utifrån det har vi byggt sex olika kriterier som vi rankat var och en för sig. Sen har vi valt att lägga samman de sex kategorierna till ett betyg för den totala rankningen, säger Johan Söderberg, Senior Director Fuel, på Circle K Sverige.

Bland storstadskommunerna hamnar Malmö längst ner på rankningen, då både Göteborg (50) och Stockholm (90) kniper högre placeringar än den 118:e plats som Malmö delar med Karlshamn.

I månadsskiftet september/oktober 2019 hade Malmö 1,6 elbilar och 0,7 laddare per tusen invånare. Totalt fanns det då 2 677 elbilar i kommunen, vilket inte utgör mer än en halv procent av det totala antalet registrerade personbilar. Jämförelsevis utgör elbilar två procent av antalet registrerade personbilar i hela landet.

Vid en titt på de skånska kommunerna ligger mer än 20 stycken före Malmö på rankningen.

Ökat med över 320 procent

– Det har hänt väldigt mycket detta året. Om man har byggt ut många laddplatser får man ju ett högt procentuellt tal, om man till exempelvis går från en laddplats till sju får man ett högre procentuellt tal än om man gått från 50 till 57, säger Söderberg.

Trots den låga placeringen märks de höga procentuella talen även av i Malmö. Från september 2018 till september 2019 har antalet elbilar i kommunen ökat med 50,4 procent. Samtidigt har laddningsmöjligheterna förbättrats avsevärt, då antalet laddningsplatser ökat med 327,3 procent på ett års tid.

– Det är en ny produkt i en ny bransch - vilket vi ändå får kalla det - vilket gör att det är extremt höga procenttal i början. Det är en hög takt de första åren men sen kommer det plana ut, det är jag övertygad om.

På länsnivå toppar Gotland rankningen medan Skåne placerar sig på en åttonde plats.

Skånska kommunerna
RiksplaceringKommunElbilar per 1000 invånareLaddplatser per 1000 invånare
2Vellinge5,81,7
5Kävlinge5,61,2
7Höganäs4,51,7
8Båstad4,81,3
17Höör4,40,7
19Ängelholm2,71,4
25Sjöbo2,80,6
31Kristianstad2,31,0
32Simrishamn2,71,2
42Trelleborg2,40,9
48Svedala2,90,6
53Helsingborg2,21,2
58Ystad2,40,8
65Skurup2,80,4
72Lund3,01,0
75Tomelilla2,41,0
76Lomma6,40,4
96Perstorp1,33,1
108Burlöv1,90,6
110Landskrona1,90,4
115Staffanstorp4,50,1
118Malmö1,60,8
130Klippan1,60,6
133Svalöv3,60,1
159Eslöv3,20,1
166Bjuv2,00,5
178Åstorp1,50,4
188Hässleholm1,70,3
214Örkelljunga1,60,6
237Östra Göinge1,10,1
239Hörby2,00,1
241Osby1,70,3
246Bromölla2,40,0

Följ ämnen i artikeln