Rekrytera rätt: Så kan du toppa laget

Publicerad 2015-04-30

En tillgång eller en trampmina.

Att anställa en ny person är ett tufft steg, men det finns sätt att minimera riskerna.

Här är ett par tips i jakten på ”den rätta”.

Hitta rätt person

För ett litet företag är det a och o att personkemin fungerar – därefter kommer nyttan och kompletterande kunskaper. Har man dessa tre ”byggstenar” så är grunden för en god rekrytering lagd. Det här är antagligen en av de svåraste delarna och har man utrymmet kan det vara en god idé att ta extern hjälp i rekryteringen.

Behovsanalys

Hur omfattande är företagets behov. Behövs det en heltid eller räcker det med 75 procent? Ska det vara en fast anställd eller räcker det med en tillfällig förstärkning.

Att ta in personal via konsult/bemanningsbolag är lite dyrare, men innebär mindre förpliktelser.

Se över dina alternativ

Fastanställningar är bra när det gäller att behålla ”kvalitativ” personal inom företaget, men det finns alternativ till att erbjuda fast anställning. Det finns något som kallas för allmän visstidsanställning och det innebär att man, oavsett skäl, kan anställa en person i upp till 24 månader – utan att behöva erbjuda fast tjänst.

Det finns även något som betecknas säsongsarbete vilket innebär att man inte behöver slita fram fastanställningen på en gång. Ytterligare ett alternativ är att anställa en person som fyllt 67 år. Dessa kan alltid anställas på viss tid utan att det behöver motiveras. En resurs man bör tänka på.

Ekonomiskt stöd – nystartsjobb

Hos Arbetsförmedlingen kan man ansöka om ”Nystartsjobb”. Det handlar om att anställa personer som varit arbetslös i minst 12 månader – eller en nyanländ invandrare.

Sedan 1 april är det nya regler (läs mer här) som gäller.

Tydliga riktlinjer

Ju mer överskådligt och tydligt ”ramverket” kring anställningen är – dess bättre kan den anställda möta upp förväntningarna. Berätta exakta arbetsuppgifter, vad som gäller vid ledighet/semester, halvdagar/klämdagar, arbetstider, övertid och uppsägning.

Tydligt ledarskap

Ett företag med anställda/fler anställda – ställer större krav på ledaren/arbetsgivaren. Det är du som företagsledare som står som riktmärke för vilken kultur som gäller på företaget. Sättet du agerar på är det som kommer sprida sig och därför är det viktigt att uppmuntra det du vill se mer av – och ge konstruktiv feedback på det du vill ändra.

Källor: Arbetsförmedlingen, Driva eget, Mitt Företag

Mitt Företag

Följ ämnen i artikeln