100-årig kvinna utsatt för diskriminering

Uppdaterad 2018-06-30 | Publicerad 2018-06-29

När en kvinna från Sundsvall fyllde 100 i fjol fick hon inte fortsätta vara kund hos Klarna bank.

Anledningen var att deras tekniska system inte klarade av att läsa av om hon var 1 eller 100 år gammal.

Nu har Diskrimineringsombudsmannen konstaterat att banken utsatte kvinnan för åldersdiskriminering, rapporterar nyhetsbyrån Siren.

En kvinna från Sundsvall har blivit utsatt för åldersdiskriminering, det menar Diskrimineringsombudsmannen (DO). Anledningen är att kvinnan inte längre fick vara kund hos Klarna bank efter att hon fyllt 100 hösten 2017, rapporterar nyhetsbyrån Siren.

Banken menar att anledningen var att deras tekniska system inte kunde acceptera personer över 100 år.

Hade fungerat bra innan

Kvinnan, som bor på ett av kommunens serviceboenden, hade varje vecka fått varor från en lokal matbutik levererade till sig. Betalningen har skötts via faktura och det har enligt kvinnan och hennes anhöriga fungerat bra fram till 100-årsdagen. Efter det fick de anhöriga reda på att kvinnan inte längre kunde vara kund hos Klarna bank.

Trots upprepade kontaktförsök kunde inte banken lösa problemet, i stället fick kvinnan och hennes familj höra beklaganden om att det inte går att vara kund hos dem efter att man fyllt 100.

Kunde inte avgöra om hon var 1 eller 100

Anledningen till att kvinnan inte längre var välkommen som kund var alltså att bankens tekniska system inte klarade av att förstå kvinnans ålder. Systemet kunde inte uppfatta om hon var född på 1900- eller 2000-talet, hon kunde alltså lika gärna ha varit 1 år gammal som 100. Det i sin tur ledde till att banken inte kunde göra en kreditkontroll, vilket måste göras för att någon ska fortsätta kunna vara kund.

Nu ska banken ha löst det tekniska problemet, och personer över 100 år behandlas på samma sätt som de kunder som är under 100 år.

Klarna: ”Mycket olyckligt”

När Aftonbladet får kontakt med Aoife Houlihan från Klarna bank bekräftar hon att de haft tekniska problem med att acceptera kunder över 100 år.

”Det beror på att vi i dessa fall inte på ett tillförlitligt sätt har kunnat veta om en person är född till exempel 1903 eller 2003. Det har medfört att kunder som är över 100 år kan ha nekats att handla genom Klarna, vilket självklart är mycket olyckligt”, skriver hon i ett mejl.

Hon fortsätter:

”Vi har lärt oss av detta och att vi måste se till att vår underliggande teknik inte skapar några onödiga hinder för att människor ska kunna använda våra tjänster.”

Följ ämnen i artikeln