Vändningen: Nu kör stockholmsungdomarna A-traktor

Uppdaterad 2022-08-08 | Publicerad 2022-08-07

Bland bilisterna är de inte speciellt populära.

Men för ungdomarna är A-traktorerna och mopedbilarna ett sätt att bli mer självständig på.

– Friheten att kunna ta sig runt och åka när man vill är det bästa, säger Theodore Öhrn.

37 procent. Så mycket har antalet A-traktorer ökat med i Stockholms län under de senaste tolv månaderna.

Också i resten av landet ökar de, med 27,6 procent i snitt. Fortsatt toppar Västra Götalands län listan med 7383 stycken.

I hela Sverige finns det nästan 50 000 A-traktorer.

Ungdomarna och Lidingöborna Ahmed Jamal och Theodore Öhrn kör mopedbil.

Den får köra 45 kilometer i timmen, medan gränsen för A-traktorer är 30 kilometer i timmen, vilket de tycker är konstigt.

– Det är ju en riktig bil, medan den här bara är plast. Jag tycker de borde få köra snabbare, säger Ahmed Jamal.

– Friheten att kunna ta sig runt och åka när man vill är det bästa, säger Theodore Öhrn.

”De hindrar trafiken”

Transportstyrelsen ändrade i juli 2020 reglerna för A-traktorer vilket är anledningen till den stora ökningen.

Kravet på att ha två växellådor vid registrering togs bort, varpå hastigheten i stället började spärras elektroniskt via bilens motorstyrdon.

Däremot är systemet inte vattentätt, utan bilens maxhastighet går att manipulera.

– Man misstänker ju att det händer ibland, för det går lite fortare än 30, säger bilisten Thomas Bjelke som står och tankar.

Thomas Bjelke tycker att A-traktorerna ställer till det i trafiken.

Som bilist ogillar han A-traktorerna och mopedbilarna. De ställer till det i trafiken tycker han.

– När de är ute och kör på bron till exempel så ligger de mitt i filerna och hindrar trafiken. De måste hålla sig undan.

Ungdomarna gillar friheten av att kunna röra sig också utan sina föräldrar. Det tycker Thomas Bjelke de har möjlighet till att göra ändå.

– Förr i tiden gick man. Idag är de lata. Man kan gå eller cykla i stället, säger Thomas Bjelke.

Mopedbilar har inget baksäte. Polisen har tidigare sagt att ungdomar ibland färdas i bakluckan vilket är både olagligt och livsfarligt.

Olyckorna ökar

Bakgrunden till beslutet att ändra lagen var enligt Transportstyrelsen att man ville möjliggöra användningen av mer moderna och trafiksäkra fordon för att olyckorna skulle minska.

Ahmed Jamal har haft körkort i en månad, och hittills har allt gått bra.

– En gång glömde jag bort väjningspliktsregeln. Men det var en gång, första dagen. Sedan dess har det gått bra, säger Ahmed Jamal.

Det är relativt få A-traktorförare som dör i trafikolyckor, men antalet olyckor har enligt Transportstyrelsens siffror ökat markant under de senaste åren.

För att köra A-traktor behöver man vara 15 år gammal och ha ett körkort för moped, ett så kallat AM-körkort.

– Jag måste ännu vänta till juni 2023, men det ska bli riktigt kul, säger Theodore Öhrn.

Följ ämnen i artikeln