Ikea-katalogen går i graven efter 70 år

Publicerad 2020-12-07

Den ikoniska Ikea-katalogen går i graven.

Ikea skrotar katalogen.

Efter 70 år är det slut på världens mest spridda gratisläsning.

– Att vända blad för vår älskade katalog är känslomässigt men rationellt. Mediekonsumtionen och kundernas vanor har ändrats, säger Konrad Grüss, vd på Inter Ikea Systems.

År 1951 såg Ikea-katalogen dagens ljus. Sedan dess har den varit en viktig del i möbeljättens enorma framgångssaga som tagit småländsk slughet och prismedvetenhet ut i världen. Men nu är det slut på bläddrandet för att insupa inspiration för våra hem.

– Den har varit en av våra mest unika och ikoniska produkter, säger Konrad Grüss, vd på Inter Ikea Systems, i ett pressmeddelande.

Som mest hade katalogen 2016 en upplaga på 200 miljoner exemplar på 32 olika språk. Tidningen Business Insider räknade 2017 ut att Ikeas över 300 sidor tjocka katalog hade lika många läsare som bibeln och koranen.

Då och då har Ikea hamnat i blåsväder när de anpassat katalogen för olika marknader. År 2012 fick möbeljätten kritik efter att ha retuscherat bort kvinnor i den saudiarabiska versionen.

Men de flesta svenskar förknippar nog katalogen med ett stycke lättsam och inspirerande läsning som damp ner i brevlådor och på hallmattor en gång om året. De senaste åren har Ikea dock experimenterat med andra vägar att nå ut med sitt enorma sortiment.

– Ikea investerar redan allt mer digitalt, medan upplagorna och intresset för katalogen sjunker, säger Konrad Grüss.

Att katalogen upphör går hand i hand med hur hela möbelförsäljningen förändras. Allt färre beger sig till varuhusen för att handla. Förra året ökade försäljningen på nätet med 45 procent för möbeljätten och man noterade över fyra miljarder besök på någon av Ikeas alla sajter.

En hyllning av katalogen blir det nästa höst. Då kommer en bok om inredning finnas tillgänglig i varuhusen.

Men katalogen har vi lämnat till pappersåtervinningen för allra sista gången.

Följ ämnen i artikeln