2030-sekretariatet: Därför kommer Sverige missa klimatmålet

Publicerad 2022-11-18

2030-sekretariatet säger att regeringen inte kommer klara av att nå klimatmålen 2030.

I budgeten finns tre områden som sätter krokben för det.

– Målet känns onekligen längre bort nu än det kändes innan budgetpropositionen lades fram, säger Mattias Goldmann, grundare av 2030-sekretariatet.

Regeringen Kristerssons budgetproposition lades fram i riksdagen i förra veckan. Den skvallrade om vad klimatpolitiken riktas in på framöver – och hur Sverige arbetar för att nå EU:s olika klimatmål.

Mattias Goldmann, grundare av 2030-sekretariatet, genomförde under måndagen en analys av den nya regeringens budgetproposition. Hans bedömning är att Sverige är långt ifrån att nå klimatmålet för transportsektorn till 2030.

Flera orosområden

2030-sekretariatet är en organisation som tillsammans med samarbetspartners prognoserar om nationell hållbarhet.

Redan nu ser budgetrecensenten Mattias Goldmann tre stora orosområden som kan sätta krokben för Sverige – och göra att landet missar mållinjen för klimatmålet till 2030.

– Den kraftiga sänkningen av reduktionsplikten, det ändrade reseavdraget och den borttagna bonusen för elbilar bidrar till betydande ökat utsläpp.

Bonus-malus blir malus

Mattias Goldmann t ser oroligt på förändringarna av systemet bonus-malus.

Mattias Goldmann.

Systemet har Sverige använt sedan 2018, och är en satsning på klimatsmarta fordon.

Bonusen innebär att den som köper ny elbil har rätt att ansöka om kompensation hos Transportstyrelsen.

Den andra hälften av bonus-malus-systemet är att den som köper bensin- eller dieselbilar betalar en straffskatt som betalar bonusen till klimatsmarta bilar.

I den nya budgeten tas klimatbonusen bort. Malus-delen blir dock kvar.

– Vi är bekymrade över detta, säger Mattias Goldmann.

”Sämre för låginkomsttagare”

Reduktionsplikten – den lag som tvingar företag som säljer bensin och diesel att minska utsläppen av växthusgaser – kommer att sänkas till en nivå i linje med EU:s miniminivå. Vilket på kort sikt kommer att ha en negativ effekt på klimatet.

Samtidigt skrotas den tidigare regeringens förslag om en förändring av reseavdraget.

Tidigare skulle skatteavdraget vara vara lika för resor mellan bostad och jobb oavsett färdmedel.

Det tidigare avdraget behålls i stället – om än förändrat.

Avdraget höjs från 9,5 kronor milen till 12 kronor milen för bensin och diesel – men inte för el.

Milersättningen för bil höjs även från 18,5 öre till 25 kronor per mil.

– Det är sämre. Det är dyrt för statskassan och kommer kosta 1,8 miljarder kronor per år, säger Mattis Goldmann och fortsätter:

– Det här är sämre för låginkomsttagare som i lägre utsträckning är bilburna och åker mer i kollektivtrafiken eller använder cykel. Det är alltså sämre för jämställdheten.

Elisabeth Svantessons (M) får kritik för tidigare uttalande om klimatmålen.

Kritiserar Svantesson

Under presskonferensen prisade Mattias Goldmann bland andra statsministern Ulf Kristersson (M) och klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) för deras tydlighet i vikten av klimatmålen.

Han passade även på att förkasta finansminister Elisabeth Svantessons (M) tidigare uttalande om att klimatmålen för 2045 är av större vikt än målen för 2030.

– En lag är inte viktigare än en annan. Jag tror att hon är en hårt arbetande finansminister och det där är en tanke som vi kan bortse från, säger han och fortsätter:

– Men om regeringen skulle mena allvar med det Svantesson säger så måste vi med kraft markera att klimatlagen och det klimatpolitiska ramverket – antaget med 299 röster för och 50 mot – måste rivas upp. Något som skulle väcka ett ramaskri i Sverige, på klimatmötet i Egypten och våra vänner i EU.