Försäljningen av alkoglass stoppas

Publicerad 2015-10-27

Mathem, Sveriges största företag för hemkörning av mat, levererar även alkoholglass ända till dörren.

Den innehåller fem procent alkohol – men är trots det helt laglig.

Men nu har företaget stoppat försäljningen av glassen.

Glassen har samma form som en klassisk Calippo, men finns i smaker av de populära drinkarna mojito, strawberry daiquiri, piña colada och margarita. Och innehåller fem procent alkohol.

Isglassen säljs av matleveransföretaget Mathem, helt lagligt, skriver GP.

– Glassen är frusen och ska ätas i fruset tillstånd, därför har vi gjort bedömningen att det är ett alkoholhaltigt preparat som inte har samma regler, säger Ylva Hansson Glantz, utredare på Folkhälsomyndigheten.

”Är ett tilltugg”

Glassen kom till Sverige i april och har marknadsförts på framför allt klubbevent där den delats ut till gästerna. Den har skapats av och marknadsförts av dj-stjärnan Sebastian Ingrosso.

Isglassen omfattas inte av alkohollagen eftersom alkohol inte tidigare sålts i den här formen. Det innebär att den är laglig att sälja var som helst och till vem som helst. Enligt Ylva Hansson Glantz kan det vara rimligt att ändra lagen.

– Kommer det nya produkter som man inte kände till när lagen skrev så kan det vara rimligt att ändra lagstiftningen så att den följer utvecklingen, säger hon.

Stoppar försäljningen

Efter kritik på sociala medier väljer Mathem nu att stoppa försäljningen av glassen.

– Vi har valt att tillsvidare stoppa glassen för försäljning för att ta reda på vad våra kunder tycker, så ska vi ta ett nytt beslut sedan, säger Tomas Kull, vd och grundare av företaget.

– Vi säljer också folköl och vill man köpa ett 6-pack folköl så blir man också berusad. Men det viktiga för oss är att våra kunder är nöjda, så därför vill vi fråga dem.

Enligt företaget bakom glassen, N’Ice Cocktail, är syftet med glassen inte att bli berusad.

– Det är ett tilltugg, ingen drink. Det är ingenting som man berusar sig på, äter du en av våra glassar får du i dig lika mycket alkohol som av en tredjedels starköl. Vi har i alkohol för smakens skull, för att det ska kunna smaka som drinkar som mojito, säger Mikael på N1ce Company till Göteborgs-Posten.

Systembolaget har inte fått frågan om att börja sälja glassen.

– Jag tycker att det är olyckligt att glassen sälj på det här sättet för att det gör att produkten blir lättillgänglig för barn och ungdomar, säger Ida Ingerö, biträdande presschef på Systembolaget.