Terrordömde svensken jobbade på Telenors kundtjänst

Publicerad 2016-02-09

Mirsad Bektasevic, som greps i Grekland när han misstänks ha varit på väg att ansluta sig till terrorsekten IS, har jobbat på mobilföretaget Telenors kundtjänst.

Det avslöjar Göteborgs-Posten.

Bektasevic ska ha haft tillgång till känsliga personuppgifter tillhörande tusentals kunder.

– Jag blev helt chockad när jag såg hans bild i tidningen, säger en anställd till GP.

Den svenske medborgaren Mirsad Bektasevic, som även kallar sig Maximus, är en välkänd person i terrorkretsar. Han dömdes till ett långt fängelsestraff för bland annat förberedelse till terrorbrott 2007. Så sent som 2014 uppges han ha stridit för en islamistisk grupp i Syrien.

I slutet av januari greps 28-årige Bektasevic tillsammans med en 19-årig man i en grekisk hamnstad. De misstänks ha varit på väg till Syrien för att strida för terrorgruppen IS.

”Blev helt chockad”

Nu avslöjar Göteborgs-Posten att Mirsad Bektasevic i höstas arbetade på ett företag som sköter kundtjänsten för Telenor. Enligt tidningen har han haft tillgång till personuppgifter tillhörande tusentals kunder. Han ska bland annat ha kunnat se adresser, personnummer och bankinformation.

– Jag blev helt chockad när jag såg hans bild i tidningen och förstod vem han var. Jag bara skakade. Vem vet vad han kunnat göra med de uppgifterna, säger en anställd till GP.

Efter att personalen länkat till en tidningsartikel om Bektasevic blev de kallade till ett möte med chefen. Där ska de ha uppmanats att ta bort länkarna och tiga om att han arbetat med dem.

”Är allvarligt”

I ett pressmeddelande skriver Telenor att 28-åringen var anställd i knappt en månad.

– Det här är allvarligt. Det ska inte kunna hända att en svårt brottsbelastad person kan arbeta för Telenor. Att det ändå skedde hänger samman med att ett rekryteringsföretag som vi tidigare anlitade hade gjort ett avsteg från fastställda rutiner och lät mannen börja jobba på kundtjänsten trots att bakgrundskontrollen inte hade fullföljts.

– Vi har avbrutit samarbetet med rekryteringsföretaget, säger presschefen Aron Samuelsson.

Har samverkat med Säpo

På grund av att Mirsad Bektasevic inte lämnade in något utdrag ur brottsregistret avslutades anställningen. Enligt Telenor hann han inte få full tillgång till bolagets interna system.

”Säkerhetsavdelningens utredning visar att det inte finns några tecken på att mannen har utfört någon handling som kan kopplas till brott under sin anställning. Telenor har som en del av sina säkerhetsrutiner samarbetat med Säpo i ärendet”, skriver företaget i pressmeddelandet.

Hur kan ni vara säkra på att kunduppgifter inte har kommit i orätta händer?

– Vi har loggar där vi kan se alla slagningar i systemen som kundservicemedarbetarna gör. Vi har genomfört en omfattande utredning, och vi har inte kunnat hitta något som kan kopplas till brottslighet.

Finns det anledning att vara orolig som Telenor-kund?

– Nej, det tycker jag inte. Vi har vidtagit flera åtgärder för att det här aldrig ska kunna ske igen, säger Aron Samuelsson.