Världens modernaste land har blivit det mossigaste

När energiminister Ebba Busch besökte LKAB för ett par veckor sedan överlämnade VD:n Jan Moström ett timglas till henne. Budskapet var att tiden för att klara klimatmålen rinner ut.

Lördagmorgon i Sörmland. Äntligen lite kyla. Rimfrost på träd och mark. Landskapet lyser upp, en frist från mörkret och de låga, tunga molnen.

Vilsta skidstadion i Eskilstuna. Snökanonerna har lyckats skapa ett tillräckligt tjockt täcke för en bana på 1,8 kilometer. Vi åker runt, runt. Spåret är isigt men i alla fall ett spår. Och en illusion av svensk vinter så som den brukade vara.

Eftermiddag i vardagsrummet. Mörkret faller sakta. Borde gå ner till sjön och se om isen börjar lägga sig. Sitter kvar i fåtöljen. Blygsamma 7,2 kilometer på skidor känns när det är årets första tur.

Bläddrar i senaste numret av Economist, den politiska och ekonomiska världselitens gemensamma tidskrift. Britterna visar att konsten att sätta rubriker ännu inte dött. Prins Harrys redan uttjatade bekännelser och kungliga avslöjanden har publicerats i bokform. Titeln på engelska är ”Spare” vilket blir Reserven på svenska. Rubriken på Economists artikel om boken: ”Spare us” – Skona oss.

 

För en gångs skull är reklamen mer talande än artiklarna. Sju helsidor har de vanliga annonserna för Economist. Internationella institutet för strategiska studier söker ny generaldirektör, Harvard Business School vill lära ut effektivare styrelsearbete och liknande.

Men fem har intressant nog bäring på klimat och miljö. Infosys, ett indiskt IT-företag, gör reklam för sig med gröna blad och orden: ”Ansvar är en möjlighet”. Ett annat IT-företag lovar: ”Snabbare, mindre, grönare”.

Economist erbjuder onlinekurser: Förbered dig för framtiden. Första kursen har rubriken ”Klimatförändring och hållbarhet i affärer”.

Tidningen arrangerar också en internationell konferens i Lissabon om världshaven: ”Möt de globala ledarna som återställer havens hälsa och förändrar sätten på vilka företag interagerar med ett av världens viktigaste ekosystem.”

Med en axelryckning konstaterade Elisabeth Svantesson i en intervju att det blir svårt att nå Sveriges klimatmål till 2030.

 

Visst kan man fnysa åt alla företag som påstår att de är gröna och klimatvänliga. Men reklamen visar att de förstått att klimat och miljö är de stora framtidsfrågorna.

Redan för 15 och ett halvt år sedan krävde Volvo lastbilar vägledning från politikerna så att de kan börja tillverka klimatvänligare motorer.

Jag var med på uppvisningen utanför Sjöhistoriska museet där man körde fram sju lastbilar med olika motorer, alla renare än de gamla som drivs av diesel.

– Det krävs lagstiftning, sa Volvos dåvarande koncernchef Leif Johansson. Tekniken för rena motorer finns.

När energiminister Ebba Busch besökte LKAB för ett par veckor sedan överlämnade VD:n Jan Moström ett timglas till henne. Budskapet var att tiden för att klara klimatmålen rinner ut.

 

Ansvarsfulla företag tänker decennier framåt. Vad kunderna kommer att kräva. Hur man klarar affärerna i en värld som snabbt förändras.

Jag hämtar en kopp kaffe och tänker på vår svenska regering. Den ser som en av sina främsta uppgifter att sänka reduktionsplikten för diesel och bensin och därmed dramatiskt öka Sveriges utsläpp av koldioxid.

Vi har en finansminister som visat sensationell likgiltighet inför klimatmålen. Med en axelryckning konstaterade Elisabeth Svantesson i en intervju att det blir svårt att nå Sveriges klimatmål till 2030:

– Gör vi inte det så gör vi inte det.

Och statssekreterare PM Nilsson tjuvfiskar ål, vilket är lika fräscht som att jaga noshörning. Samme PM Nilsson har uppgett att hans uppdrag är att hjälpa statsministern att tänka långsiktigt på de stora frågorna, bland annat miljö och hållbarhet.

 

Sverige brukar skryta med att vi är världens modernaste land.

Plötsligt har vi blivit ett av de mossigaste.

Följ ämnen