SVANTE LIDÉN: Jetplan låter vackert och flygfotogen luktar gott

Publicerad 2020-10-16

Jag ser att det ska börja flygas på riktigt ute på Ärna igen.

Det är naturligtvis ett alldeles utomordentligt beslut. Inte bara för att omvärlden ser värre ut än på länge, utan också för att jag råkar tycka att jetplan låter vackert och flygfotogen luktar gott..

De båda sistnämnda anledningarna är antagligen tillräckliga för att åtskilliga skulle vilja klå upp mig, men det är sånt man får ta i en demokrati.

För det är ju det F16 till slut handlar om: vår demokrati, vår förmåga att stå upp för den, försvara den och behålla den.

Det kostar förstås, men ingenting har någonsin varit gratis.

 

 

Men även när nya F16 kommer igång på allvar så blir det knappast som förr när planen var uppe dygnet runt och piloterna samlade flygtimmar som vissa av Uppsalas mer ambitiösa pensionärer samlar tomburkar.

Svenska flygvapnet förr var enormt. SAAB spottade periodvis ut en Tunna per dag och man brukar hävda att vi hade det fjärde största flygvapnet i världen. Före oss låg bara USA, Sovjet och Storbritannien.

Förmodligen hade kineserna fler flygplan, men det vet vi inte. I så fall skulle vi ha hamnat på femte plats med våra drygt 1 000 plan. Men i alla fall...

 

 

De svenska piloterna flög alltid skarpt under kalla kriget. Och de betalade ett oerhört högt och brutalt pris.

Den förste svenske stridspiloten som flög ihjäl sig var löjtnant Carl Silow som strax den 1 maj 1915 skulle göra en kontrollflygning med sin lilla Farman HF 22 ovanför Malmen i Linköping sedan planet hade reparerats.

I Flygvapnets minneshall i byggnaden Tre Vapen på Gärdet i Stockholm finns de som kom efter Silow. Det är nära ett tusen. Ett förfärande stort antal för ett litet land som inte varit i krig på över 200 år.

 

 

En del namn känner man igen från artiklar och nyhetsinslag. Där finns S. Carlsson som störtade i Vättern 1937 men som bärgades och fick en riktig begravning så sent som 2014. Där finns A. Zachau, J. Sjökvist och A. Hildinger som omkom när den nyupprättade svenska flottiljen F19 sattes upp i finska Lappland för att slåss mot ryssarna under finska vinterkriget.

Där finns L-Å Isén som var tillsammans med min bästa kompis Pers storasyster. 1973 blev han den förste som dödskraschade med en Viggen.

Där finns namnen på besättningen i DC-3:an som sköts ned av sovjetiskt flyg i juni 1952. Där finns de som omkom under Torsten Rapps 14 månader korta tid som flygvapenchef. Det var en svart period för flygvapnet. Redan fem minuter efter det att han tillträtt flög Lars-Göran Larsson och Bert Blomgren, båda 20, ihjäl sig när deras skolflygplan, ett SK16, störtade i Vålaröfjärden utanför Oxelösund. Det skulle bli 37 till under Torsten Rapps korta ämbetsperiod.

– Jag brukar säga att det finns ungefär tusen namn på väggen, jag tycker att det känns fel att stå och räkna dem, sa dåvarande flygvapenchefen, numera ÖB, Micael Bydén när vi besökte minneshallen tillsammans för några år sedan.

 

 

Flera av de döda hade F16 som hemmabas. Flera av de döda kom från Uppsala. De allra flesta som dog var häpnadsväckande unga. I 20-årsåldern.

Det var en ond tid. I och för sig kan man väl säga att alla tider är onda, inte minst den vi lever i just nu. Men ondskan kan se så annorlunda ut; varje tid har sin egen.

 

 

För två år sedan var det flygfest ute på Ärna. Massor med folk, bortåt 150 000. Ingen kunde väl då tro att F16 skulle återuppstå, även om många hoppades.

Ett stort, kolsvart moln bredde ut sig nån kilometer bort. Där var det regn och oväder. Men på oss sken solen.

Meteorologen meddelade att vi inte behövde vara oroliga, regnet skulle inte nå fram till oss.

Molnet lystes upp av solen vilket gjorde effekten ännu mer dramatisk.

Och framför det, också upplysta av solen, flög sex svenska krigsflygplan på linje; Tunnan, Lansen, Draken, SK60, Viggen och längst fram Jas 39 Gripen.

 

 

Det var liksom familjefestens höjdpunkt. Det var folkligt, festligt och fullsatt och medan dödsmaskinerna gjorde sina piruetter i skyn.

Det svarta molnet har kommit närmare sen dess.

Men det ska inte komma hit.

Det lovade meteorologen.

Hoppas vid Gud att hon hade rätt.

Följ ämnen i artikeln