Moderaternas förslag är faktiskt obegripligt

Påstår att de är ett miljöparti – men gör tvärtom

Att sänka bensin- och dieselskatten är inte ett dugg klimatsmart, skriver Lena Mellin.

Moderaterna vill sänka skatten så att priset på bensin och diesel blir en krona billigare på macken.

Ursäkta mig – exakt hur klimatsmart är det?

Inte alls. Tvärtom.

Moderaterna anser sig vara ett klimatparti av rang. Det fossila ska fasas ut, upprepar partiledaren Ulf Kristersson (M) så ofta han kan. Därför vill partiet bland annat förlänga livslängden för den svenska kärnkraften genom att bygga nytt och förlänga livstiden på de nuvarande kärnkraftsreaktorerna.

Oavsett vad man tycker om kärnkraften, och dess avfall, är det ett resonemang som går att följa och förstå. Oljan, och oljebaserade drivmedel, ska bort. Även om det kräver mer kärnkraft.

Men förslaget om sänkt skatt på bensin och diesel, som återfinns i moderaternas alternativ till regeringens budgetförslag för 2022, är faktiskt obegripligt.

Dels för att det inte är klimatsmart, inte ett dugg.

Dels för att det gör det som Moderaterna säger sig vilja motverka – ökar användningen av fossil energi.

Men också för att det gynnar stockholmare i högre grad än dem som bor på landsbygden, vilket är Moderaternas motivering till skattesänkningen. Värnet om landsbygden.

Enligt normal ekonomisk teori ökar konsumtionen om priserna sjunker. M-förslaget kommer alltså att öka bilåkandet. Men inte bara det, det kommer också att höja utsläppen av koldioxid, en växthusgas som bildas bland annat vid förbränning av fossila bränslen.

 

Utrymmet för nya reformer i nästa års budget är stort, 74 miljarder kronor.

Moderaterna satsar nästan tio procent av den summan, sju miljarder, på att öka utsläppen och försämra klimatet. Sug på den karamellen.

Sju miljarder är inte kattskit, om någon trodde det. Det är en tiondel av totalkostnaden för försvaret nästa år. Eller nära 40 procent av statens satsningar på kultur och media.

Det Moderaterna vill göra är att sänka energiskatten, och därmed även momsen, på bensin och diesel så mycket att bränslena blir en krona billigare litern på macken. Eller i pumpen om man så vill.

Sänkningen ingår i ett landsbygdspaket och ska alltså göra att pengarna räcker lite längre för dem som bor där.

Men enligt myndigheten Trafikanalys kör inte de på landsbygden mer än de som bor i storstan.

De som bor i Stockholms län kör mest. De som bor på Gotland kör de kortaste sträckorna. Skillnaden är 257 mil om året.

Siffran gäller 2019, året före pandemin då förhållandena var någorlunda normala. Siffrorna gäller bilar registrerade i respektive län, var de körs finns inte uppgifter om.

I genomsnitt körs en personbil 1 171 mil per år. Sträckan har minskat stadigt sedan toppåret 2008. Omkring 90 procent av bilarna körs på bensin eller diesel.

Moderaterna vill alltså använda enorma summor pengar på att människor ska köra mer bil på fossila bränslen.

Bara det är konstigt och står i motsatsställning till det som partiet säger sig vilja vara – för klimatet och för det fossilfria.

Men förslaget blir ännu konstigare med tanke på att det är tänkt att gynna dem som bor på landsbygden. Trots att det är stockholmare som kör längst.

Skatten på drivmedel sänktes förra året. Förklaringen var att inblandningen av dyrare biobränslen ökade i det fossila vilket ledde till höjda priser. Den totala skattesänkningen var då 0,9 miljarder kronor.

 


Gå med i vår opinionspanel

Vill du vara med och svara på Demoskops undersökningar där vi tar reda på vad svenska folket tycker om exempelvis samhällsfrågor och politik? Resultat presenteras bland annat i Aftonbladet. Det är frivilligt att svara, du är anonym och kan gå ur när du vill. Klicka på länken för att anmäla dig.