Privatiseringen av den svenska skolan är världsunik

Privatiseringen av den svenska skolan är världsunik. Inget annat land i världen har antagit det svenska systemet. Chile var på gång något decennium med ett liknande system, men där slog man till bromsarna när man såg att det höll på att barka åt helvete.

För det gör det så klart om man delar ut skattebetalarnas pengar till riskkapitalister, korrumperade politiker, utländska investeringsföretag, allmänna skojare och förbrytare för att driva skolor. Däri finns ingenting svårt att förstå.

Vinst på de utdelade skattepengarna för skolverksamhet uppstår genom minskade kostnader. Och de i sin tur uppstår genom färre och mindre kvalificerade lärare, minskade skolgårdar, försämrad elevhälsa, indragna skolbibliotek och liknande fiffigheter. Ju fler försämringar, desto större lönsamhet. Det är självklart. Vet vi nu.

Från början var bara rak och enkel högerideologi. När regeringen Bildt år 1991 på allvar sparkade igång privatiseringsvågen av skolan trodde man nog på sina egna politiska dogmer. ”Valfriheten” var det ledande slagordet. Genom valfrihetens införande skulle sund kapitalistisk konkurrens åstadkomma effektivisering och allteftersom bättre och bättre skolor.

Det där är en närmast religiöst förankrad föreställning bland högerideologer. Ungefär som att sänkta skatter för rika gör dem flitigare så att de arbetar mer så att  - Simsalabim! Staten får in mer skatt genom att sänka skatten för de rikaste! Det där tror högerpartister på fullt allvar. Senast i dag (2 juni) läste jag en predikan på det temat på Svenska Dagbladets ledarsida.

Ok, det ingår alltså i högerpartisters politiska identitet att tro på privatisering som universalmedel för att skapa en bättre, lyckligare och rättvisare värld.

Varför skulle då regeringen Bildt ha trott något annat år 1991?

Det märkliga däremot är att högern ännu efter trettio års katastrofal praktik envisas med att åtminstone låtsas tro på den privatiserade skolans välsignelser.

Vi har ju alla sett vad som inträffade såsom ett brev på posten förr i världen. Konkurser och övervinster till skatteparadis som följd av de lönsamma indragningarna och besparingarna, dvs försämringarna.

Den folkpartiliberala tidningen Expressen har i åratal kritiserat systemet och avslöjat den ena skandalen efter den andra.

Senast 31 maj läste jag på ledarsidan att ”Thorengruppen är ett skandalföretag som har vinstmaximerat i mer än ett årtionde genom att ge svenska elever en undermålig undervisning”.

Skandalföretaget i fråga ökade sin vinst från 31 till 211 miljoner på bara två år och ägaren, en Raja Thoren, plockade ut 81 miljoner i aktieutdelning på tio år, berättar ledarskribenten vidare.

Det är alltså ingalunda eder undertecknade vänsterextremistiske kolumnist som provoceras till raseri av den skojarverksamhet som till råga på allt betalas av svenska skolbarns försämrade framtidsutsikter. En majoritet av svenska folket, också inom de borgerliga partierna, är motståndare till systemet. Hela 98 procent av lärarkåren likaså.

Fullt begripligt efter trettio års uppvisning. På senare tid dessutom kryddad med skandaler i den ekonomiska överklassens privatskolor där eleverna fuskar och får fuskbetyg så att de kan springa förbi medel- och underklassens barn på utbildningsvägarna. På de misstänksamma skattebetalarnas bekostnad dessutom. I mer civiliserade länder får överklassen själv finansiera sina skolor.

Vad systemet ledde till har vi alla sett. Följaktligen är en stor majoritet av oss förbannad.

Först därefter kommer vi fram till den svårbegripliga frågan. Hur kan då detta misslyckade och perverst orättvisa system överleva?

Det finns två förklaringar. Den ena handlar om ren korruption. En legion av politiker som sadlat om till skolprofitörer är så insyltade i den politiska eliten att de väger tyngre i inflytande än folkviljan. Korruptionshärvan finns utförligt redovisad i en ny bok, ”De gränslösa” av författarna Marcus Larsson och Åsa Piesner (Bokförlaget Korpen).

Den andra förklaringen hittar vi i Sverigedemokraterna, som var emot privatiserade vinstdrivande skolor fram till 2015. Efter idogt representationsätande med skolkapitalets företrädare bytte man fot. Trots att de egna väljarna knappast var för skolprivatisering. Det var ett pris man fick betala för att få del av regeringsmakten. Så enkelt som så.

En återdemokratiserad skola med lika rätt för alla barn skulle annars mycket väl kunna beskrivas som ”socialkonservativt och nationalistiskt”.

Som SD nämligen beskriver sig själva…

För övrigt anser jag att…

… det stolliga påfundet att Sverige kom till vid Gustav Vasas kröning i juni 1523 föranleder minst en enkel fråga. I vilket land levde då Birger jarl, Magnus Eriksson och Heliga Birgitta?

… den överhettat hatiska ledarskribenten Paulina Neuding  i SvD hittat en alternativ förklaring till den svenska skolans förfall (22 maj) inte är direkt oväntat. Det är de muslimska invandrarnas fel, så klart.

Följ ämnen i artikeln