Sverige fungerar inte om vi inte kan anmäla brott

Anders Thornberg vill inte ställa upp på  intervju om kötiderna.

Två timmar kan användas på roligare sätt än att sitta i telefonkö till polisen.

Du kan exempelvis ta dig från Stockholm till Prag på den tiden.

Rikspolischef Anders Thornberg stod i kylan och mörkret utanför huvudstadens klassiska polishus i går eftermiddag och talade i mikrofoner och bandspelare.

Men det var inte kaoset på 114 14 han pratade om.

Såvitt jag förstår försökte han lugna en allmänhet som på goda grunder känner oro och upprördhet efter den senaste tidens våldsdåd i Stockholm, morden, skottlossningarna, sprängningarna, närmare 30 personer frihetsberövade, poliser från hela landet inkallade.

Förtroendet för polisen handlar dock långt ifrån uteslutande om framgångar och motgångar i bekämpningen av den grova kriminalitet som når löpsedlar och nyheter i tv.

Vardagsbrottsligheten – villainbrottet, bilstölden, kapningen av kontokortet – alla de där brotten som hotar människors välmående, som leder till misstänksamhet, det är inte bara gängens skottlossningar som skapar otrygghet.

 

Aftonbladets 200 sekunder har granskat väntetiderna som uppstår i telefon till polisen då dessa brott ska anmälas.

Väntetiden, visar det sig, som kan uppgå till flera timmar, dagar. Att många ger upp förvånar inte.

200 sekunders reportrar har träffat Joel Mattila, 48, som satt i tolv timmar med luren i örat för att anmäla att hans telefonnummer blivit kapat utan att komma fram.

Elin Westphal, 23, som ringde varje dag i tre månader för att anmäla sitt försvunna id-kort innan hon tröttnade.

Carita Grass, 75 som blev bortkopplad sju gånger då hon ville berätta om ett försök till bedrägeri.

Till slut gick hon till polisstationen, bara för att mötas av beskedet att det enda som går att fixa där är nytt pass.

 

Det är i det sköna nya Sverige med polisen som med banken, kontoren har stängt, så mycket som möjligt ska skötas på nätet eller över telefon.

För 30 år sedan fanns det 378 polisstationer i Sverige. 110 av dem har stängt. Av dem som är kvar är endast 107 öppna varje vardag.

Det är meningslöst att förlora sig i nostalgi, men om nu det personliga mötet ska ersättas av samtal på telefon är det minsta vi kan begära att det går att komma fram på denna telefon.

En timmes väntetid i snitt i Sverige för den som ringer 114 14, visar Aftonbladets granskning. I Stockholm är det två timmar.

Cirka 1,4 miljoner brott anmäldes i fjol. En miljon av dem var via telefon.

 

Hur stort är mörkertalet, när nästan hälften av dem som ringer ger upp innan de har kommit fram?

Hur många brott förblir oanmälda?

200 sekunder har försökt få ställa frågor till de personer som bär det yttersta ansvaret för detta haveri.

Men Anders Thornberg ville inte ställa upp på en intervju.

Möjligen inte alldeles förvånande, då rikspolischefens enda glädjeämne torde vara att de senaste dagarnas mest uppmärksammade brott, ett tjuvfiske av ål i september 2021, är uppklarat.

Polisen medger att det finns ”utmaningar i arbetet när det gäller svarstiderna” i en skriftlig kommentar som rimligen är en av årets mest kreativa underdrifter.

 

Inte heller Gunnar Strömmer, justitieminister, vill uttala sig, men så handlar det inte heller om ännu en möjlighet att få nå ut med löften om meningslösa straffskärpningar.

Dessa herrars tystnad är talande.

De är naturligtvis inte omedvetna om att ett Sverige där det inte längre går att anmäla brott är ett Sverige som inte fungerar.