Tyngdtäcken och algjuice är som scientologi

Detox har ersatts av andra livsstilsförändringar.

En gång trodde man att kroppen samlade slagg. Bilden var så effektiv.

Den matchade en utbredd känsla av att skiten hopar sig, att livet omärkbart blir värre, likt scientologernas idé att thetaner rider dig i lönndom. Men gifterna skulle inte fördrivas med religion utan med algjuice.

Det kallades detox och ter sig löjligt i dag, men var allvar 2016. Avgiftningen ersatte en lika livsförändrande åtgärd 2015 och följdes av något viktigare 2017. Vad är glömt, allt vi vet är att någon i andra änden av skiftena tjänar pengar.

Påfallande ofta heter de Johan Andersson eller Ulrika Davidsson.

Johans senaste succé är tyngdtäcket. Innan dess lanserade han spikmattan, promenadbandet, krämen som tar bort 51 procent av dina rynkor och pillret som gör dig smal.

Ulrika är kostrådgivare och har sedan 2011 gett ut dietböcker. Hon har med entusiasm förespråkat GI, LCHF, 5:2, grön kickstart, glutenfritt, blodgruppsbaserad meny, raw food detox, mat för hormonell balans och nyligen, helt i samklang med sin tid, något hon kallar 66 days challenge.

Varken Andersson eller Davidsson gör något brottsligt eftersom det inte finns några offer.

Ingen av dem ljuger eftersom de inte lovar något.

De skördar bara frukter i utmarkerna mellan vetenskap och sunt förnuft, till en orolig målgrupp, med verktyg som psykologin sedan länge kartlagt.

För att få fäste bör en livsförändring bära med sig en doft av hur det var förr (men inte då medellivslängden var kortare och sjukdomarna obotliga, utan ett annat förr).

– Det är en kvalitetsstämpel, för då tänker vi att det är naturligt. Intuitivt ska det både kännas nytt och bygga på beprövad erfarenhet, säger Per Carlbring, professor i psykologi på Stockholms universitet.

Lika viktig är själva uppoffringen, varför det inte går att kränga smörkola med hälsobringande egenskaper.

– Det måste finnas ett mått av självspäkning. Jag tycker att ett tyngdtäcke låter obehagligt, men vi styrs av något som kallas effort justification. Är det jobbigt förväntar vi oss få valuta för vår insats. Det ser man på placebopiller. Har de skrikiga färger och är svårsvalda fungerar de bättre, för då finns en sorts jobbighet inbyggd i att äta dem, säger Carlbring.

Tyngdtäckets marknadsföring är i sammanhanget perfekt. Det har tidigare använts inom viss vård och påstås frigöra oxytocin (vetenskap!) samt liknar gamla vadmalstäcken (klassiskt!). Effekten garanteras inte, men på hemsidan får privatpersoner med MS, fibromyalgi och stressiga nattjobb vittna om hur vikterna lindrat just deras plågor.

– Det fungerar för mig, säger Börje Salming och Alex Schulman i reklamen.

Nya trender är på ingång. Kanske blir det kost för vänsterhänta eller knäckebrödsfasta. Månne en ishjälm, för alla vet ju att kallbad är styrkande.

Du behöver inte frukta utvecklingen när det går att kapitalisera på den. Är du tillräckligt klurig kan din produkt eller metod ta över och få tvåtusenkronorstäcken och challengeböcker att stuvas undan.

Tänk på saken. Det är mycket pengar på spel, så ta en kopp te medan hjärnan arbetar. Får jag föreslå en smak så prova Pukkas vita ask, den som nyligen bytte namn från Detox tea till Feel new.

Bättre inspiration finns inte. Företaget vet att ingen tror på detox längre, men i stället för att återkalla påsarna och bekosta ett nytt recept så ändras den påstådda effekten.

Om vårt te rensar bort slagget?

Bättre upp, det gör dig till en ny person.