Finmaten får de gärna sätta varumärket på

Det har tagit ett tag men nu är jag beredd att så smått börja gilla kedjornas egna varumärken.

Det är inte så att jag tycker att det plötsligt blivit oproblematiskt att kedjorna, Ica och Coop framförallt, konkurrerar med sina leverantörer.

Att lägga ut falukorvsstoppningen på ett företag som ska leverera både sina egna korvar samt legotillverka kedjans korv till ett billigare pris är ett upplägg som stärker kedjorna i alltför hög utsträckning.

Det bäddar för ren utpressning: Om ni inte tillverkar vår korv billigare får ni inte sälja er korv hos oss.

Med tanke på att Ica står för ungefär 50 procent av livsmedelshandeln i Sverige är det inte svårt att begripa i vems favör förhandlingen går.

För oss kunder har de egna varumärkena inte tillfört något alls av värde eftersom falukorven från Coop är näst intill identisk den från Scan.

Vi ska inte ens tala om smör och grädde och yoghurt som ju inte ens Ica kan förändra särskilt mycket och jag har svårt att förstå vitsen från vårt perspektiv.

När Coop nu lanserar sitt nya premiumsortiment, alltså finare och dyrare varor, under namnet Prima och Ica utökar sina kvalitetsprodukter inom Selection så börjar jag tycka att det finns ett visst berättigande.

I stället för att tillverka identiska produkter som redan finns, plockar kedjorna in finmat som Pata Negra-skinka, vällagrad parmesanost och pilgrimsmusslor men också potatis och roligare djupfrysta grönsaker.

Det bästa med att de sätter sitt eget namn på varorna är att nu måste de ta ansvar för att maten är tipp-topp och genom att satsa värdet av sina varumärken föreställer jag mig att det bara kan bli bra.

Faktiskt på tiden att kedjorna smakar sig fram till bra mat i stället för att bara förhandla sig till ett billigt pris på vad skit som helst.

Följ ämnen i artikeln