Byt bank och sänk dina kostnader

Uppdaterad 2013-07-22 | Publicerad 2013-07-19

Detta är en kommenterande text. Analys och ställningstaganden är skribentens.

Så går du tillväga

Det kan finnas olika anledningar till att vi är missnöjda med den bank vi har. Höga vinster, dålig service eller höga avgifter.

Ändå är vi usla på att byta bank. Den främsta anledningen är att vi tror att det är svårare än det är.

Men ta det bara steg för steg så går det lätt.

Annika Creutzer.

Det första du ska göra är att fundera på om det går att göra något åt det du är missnöjd med. En hög avgift kanske går att pruta ner eller bort, en hög låneränta kan kanske förhandlas ner och är du missnöjd med en anställd kan det vara värt att prata med chef. Dra dig inte heller för att vända dig till de klagomålsansvariga som bankerna har.

Men vill du göra slut med din bank så ska du göra det. Det finns många andra friare som vill ha dig. Börja med att bestämma dig för vilken bank du vill gå till. Vill du jämföra olika bankers villkor kan du gå in på konsumenternas.se och vidare till bank och försäkring.

Nästa steg är att ta kontakt med den bank du vill flytta till. Den banken tar hand om allt som ska flytta och tillsammans sätter ni upp en lista med vad som ska med. Du behöver inte flytta till exempel ett fondkonto om du inte vill. Bankerna gillar inte när vi är kund i flera banker men ofta kan det bli bättre för dig som kund. Paketlösningarna är inte alltid så förmånliga som banken vill få oss att tro.

Det bästa är att lägga flytten så snart som möjligt efter att du har fått in lön eller pension på kontot. Då hinner alla företag som du har autogiro lägga in det nya kontot innan det är dags för nästa betalning. Även autogiroanmälningarna hjälper dig din nya bank med.

Bankerna har i sin organisation, Bankföreningen, kommit överens om att det ska ta högst tre arbetsdagar att byta bank och vanliga löne- och sparkonton. Skulle någon ta längre tid på sig kan det vara bra att påminna om överenskommelsen. Att flytta lån och fond- eller aktiekonton kan ta lite längre tid. På Bankföreningens hemsida finns instruktioner till bankerna som du också kan ta del av.

Bankerna gör vad de kan för att vi ska känna oss inlåsta i banken. Så tydligt säger de förstås inte detta men de vill gärna att du till exempel blir helkund i banken om du vill ha ett bolån där. Bolån är också det som får många att tveka inför ett bankbyte. Kanske försämras rabatten om du flyttar under lånets löptid. Kolla igenom vilka villkor du har för ditt lån och prata med de båda bankerna.

I dag är det dyrt att lösa ett bundet bolån i förtid. Men om det förslag som är ute på remiss just nu går igenom så kommer det att bli betydligt billigare, troligen från juli nästa år. Förslaget innebär att bankerna ska få beräkna den kompensation de kan ta ut (ränteskillnadsersättningen) på ett mindre fördelaktigt sätt. Det blir med andra ord billigare för dig och i stort sett en mycket låg kostnad för flytt. Förslaget syftar till att vi ska kunna byta bank lättare när vi även lätt kan lösa ett bolån och ta ett nytt i den nya banken.

En annan åtgärd för att underlätta för flytt är om vi kan ta med oss våra kontonummer på samma sätt som vi numera tar med oss våra telefonnummer när vi byter telebolag. Men detta är bankerna starka motståndare till och skyller på höga datakostnader för att lägga om systemen.

Min gissning är att det även handlar om att bankerna har stora, gamla datasystem som lappats och lagats länge och därför är mycket sköra vid förändringar. 

Det är en ständig kamp om att visa goda kvartalsvinster för bankerna och stora investeringar får därför stå tillbaka. Men det är som sagt bara min gissning.

Denna vecka rapporterar de stora bankerna hur mycket de tjänat det första halvåret. Och ännu en gång talas det om rekordvinster. Det är, som ofta sagts, bättre att vara aktieägare än kund i en bank. Men istället för att bara klaga på storbankerna och deras vinster kan du bidra till en bättre konkurrens genom att byta bank när du är missnöjd.

Det gynnar inte bara dig utan alla andra också om vi blir tuffare kunder.

ANNIKA CREUTZER

Följ ämnen i artikeln