Debatten om reduktionsplikten behöver inte vara oärlig

Politiken har alltid haft svårt att hantera siffror men reduktionsplikten ser ut att utmana allas förstånd.

Framgången med att ha sänkt reduktionsplikt kan bli kortvarig för regeringen.

Deras väljare gillar att den sänks, men vill fortfarande se att Sverige når sina klimatmål.

Egentligen vet ingen hur mycket det kommer att kosta att tanka efter att reduktionsplikten sänks vid årsskiftet. Inte heller under valrörelsen kunde någon veta vad det skulle komma att kosta att tanka ett drygt år framåt i tiden, under 2024.

Det konstiga i den politiska debatten har varit att flera partier ändå lovat konkreta sänkningar i kronor och ören. Sverigedemokraterna lovade att dieseln skulle bli 9 kronor billigare, KD och M var något blygsammare och lovade 5 kronor billigare diesel. Också bensinen skulle bli billigare.

En vinnande fråga

Sänkta bränslepriser var en valvinnare och det finns också en tydlig skiljelinje mellan vad de väljare som befinner sig till höger på den politiska skalan och de väljare som befinner sig på vänstersidan. Aftonbladet/Demoskops nya mätning är visar att framförallt Sverigedemokraternas och Kristdemokraternas väljare är kritiska till reduktionsplikten.

Mätningen visar också att partitillhörigheten betyder mer för om man är för eller emot reduktionsplikten, än om du äger en bensin- eller dieselbil. Frågan om reduktionsplikten har alltså blivit en symbolisk fråga för väljarna beroende på om du stödjer den sittande regeringen eller inte.

Det kanske kan trösta Ebba Busch och göra att hon slutar snärja in sig när hon ska svara på frågor om varför hon påstått att en sänkt reduktionsplikt ska leda till kraftigt sänkta bränslepriser.

Istället för att låtsas att hon inte lovat billigare diesel under valrörelsen utan presenterat ett räkneexempel om hur billig diesel skulle kunna bli, skulle hon med lugn kunna säga att det viktiga var att sänka reduktionsplikten inte att sänka bränslepriserna.

Siffertrix så ingen förstår

Det blir sällan bra när politiken ska syssla med siffror. Det finns för många att välja på i ett politiskt landskap som plockar russinen från kakan och gör det obegripligt för människor att förstå vad det är som sagts och vad som kommer att hända.

När Tidöpartierna så gav besked om att de kommer att sänka reduktionsplikten till 6 procent nästa år hade de till exempel fler räkneexempel. Kalkylen var den något äventyrliga att om reduktionsplikten skulle ökat i en takt som inget parti, varken regeringsparti eller opposition föreslagit så skulle priset ha varit så högt att det skulle kunna bli en sänkning av dieselpriset med 5,50 kr.

Politik är ett komplicerat hantverk och ingenstans i ett påhittat räkneexempel finns den sakpolitiska debatt som politiker så ofta efterfrågar.

En kort respit

Regeringens väljare är nöjda med en sänkt reduktionsplikt. Däremot visar samma mätning att två av tre väljare tycker att det är viktigt att nå klimatmålen.

Det betyder att regeringens väljare är nöjda med att Ebba Busch sänker reduktionsplikten, men den stora väljarkåren kommer inte vara nöjd om betyder att Sverige inte når sina klimatmål.

Det ger Ebba Busch en andrum på några månader. Sanningens ögonblick kommer i höst när regeringen ska lägga fram sin handlingsplan för klimatet.