Ett halvår med AI: Blåsningar, nyhetsrap och nya verktyg

MARTIN SCHORI: AI har gett oss tjänster som hjälper våra journalister och läsare – men det finns orosmoln

Chatboten ChatGPT lanserades i november men fick en riktigt boom vid årsskiftet – och blev den snabbast växande appen någonsin. Det ledde till ett AI-race, för att inte säga AI-krig, och alla stora techjättar forcerade fram sina egna varianter.

 

Artificell intelligens är egentligen inte nytt, men ChatGPT revolutionerade den så kallade

generativa AI:n.Generativ AI är en typ av artificiell intelligens som skapar något nytt och unikt, som text, bilder, videor och digitala upplevelser. Man talade om ett ”Iphone-moment” och att branscher som den Aftonbladet verkar i skulle förändras för all framtid.

Så var står vi nu, sex månader (nåja) in i hajpen?

 

Aftonbladet har alltid haft ambitionen att driva på utvecklingen och för oss var det självklart att börja utforska och experimentera med den nya tekniken.

  • Vi har en färsk policy där vi slår fast hur vi ska förhålla oss till, och jobba med, AI.
  • Vi har redan tagit fram flera verktyg som sparar tid och resurser för våra journalister. Exempelvis automatisk textning av videos och ett transkriberingverktyg som på sekunder omvandlar ljud till text.
  • Vårt produkt-team har också nyligen byggt ett verktyg som tar fram AI-genererade sammanfattningar av artiklar (i den här artikeln kan du sett ett exempel). Något vi sett att framför allt unga efterfrågar. Tidiga resultat är mycket positiva! Självklart är sammanfattningen kvalitetsgranskad av en av våra journalister.
  • Vi gjorde tillsammans med innovationslabbet IN/LABIN/LAB är ett innovationslabb grundat 2022 med ambitionen att nå dem som idag inte litar på och/eller inte konsumerar oberoende nyhetsjournalistik. Bakom initiativet står Schibsteds nyhetsdivision News Media och Stiftelsen Tinius. IN/LAB är en förkortning för Inclusion Lab. nyligen ett kul test där några av våra nyheter gjordes om till AI-genererade raplåtar (läs mer här).

 

Samtidigt kan AI som många redan påpekat också utgöra flera hot mot journalistiken och oss alla.

Att vem som helst kan generera massa innehåll kan i värsta fall leda till en demokratihotande tsunami av fejkade bilder, videos och texter i våra flöden. Medier, inklusive Aftonbladet, har redan gått på AI-bluffar.

Förutom oron för desinformation finns det en risk att nya aktörer blommar upp och utmanar oss etablerade medier. Nyhetssajter som är snabbfotade, som inte har något arv att ta hänsyn till och som med hjälp av ny teknik kan göra jobbet, eller i alla fall delar av det, billigare än oss.

Och snabbt kan det gå. Vem hade bara för några månader sedan kunnat tro att Microsoft skulle göra comeback? Att Googles position som dominant är hotad?

 

För oss på Aftonbladet kommer det sannolikt att bli ännu viktigare att trycka på det vi kan bäst – och det som robotarna inte kan (ännu?). Trovärdighet, den mänskliga kontakten med publiken, närvaron. Granskningar och undersökande journalistik. Medan vi kan testa att automatisera annat innehåll.

För testa och experimentera, det kommer vi fortsätta göra. Det måste vi.

 

Netflix-medgrundaren Marc Randolph avslöjade nyligen att han försökte sälja Netflix till hyrfilmsgiganten Blockbuster år 2000, för 50 miljoner dollar. Han blev utskrattad.

Idag är Netflix värt 150 miljarder dollar - och Blockbuster har en (1) fysisk butik kvar.

”Om du inte är villig att revolutionera (”disrupt”) dig själv kommer det alltid att finnas någon som är villig att revolutionera din verksamhet åt dig”, skriver han.