Överklassens husorgan är fullkomligt hypnotiserande

Grundaren och ansvarige utgivaren Susanne Ytterskog på jubileumsfest med champagne och kaviaravsmakning på Stockholms auktionsverk när tidningen Connoisseur fyller 20 år i oktober 2018. På bilden med festfixaren Micael Bindefeld.

Sveriges miljardärer blir fler och fler. 191 svenskar hade tillgångar på över tusen miljoner kronor i slutet av 2018, det är tre nytillkomna i miljardärsklubben från året innan (grattis till er!). Bland de superduperrika är ökningen större. Sverige har numer 38 dollarmiljardärer, enligt Veckans Affärer en ökning på 11 procent från året innan.

Trenden är internationell, dollarmiljardärerna blev nästan en tiondel fler i världen förra året. Det är framför allt så kallade techmiljonärer som tagit steget in i den globala ekonomiska supereliten.

 

Det tråkiga i kråksången är att inkomstklyftorna samtidigt ökar i Sverige. Den rikaste tiondelen i landet har snart lika stor förmögenhet som den fattigaste halvan av befolkningen. Också detta är en global trend.

Man kan ju försiktigt ställa sig frågan om det här är en rimlig utveckling, men det låter jobbigt och lite gjort, så låt oss i stället fråga oss vilka de är. Eller ännu hellre: Låt oss prata om de jätterika svenskarnas husorgan Connoisseur som just firat tjugo år på banan.

Magasinet kommer ut fyra gånger om året – det nyaste numret lär just ha landat på hallmattorna – till de drygt 30 000 svenskar med en inkomst som överstiger 1,9 miljoner kronor per år. Den rikaste hälften av dem får också specialutgåvan Connoisseur Exclusive i december varje år.

 

Så vad vill Sveriges ekonomiska överklass läsa om? Det är inte helt lätt att utröna för oss som så att säga står utanför den självkvalificerade läsekretsen, det här är inte ett magasin som ligger och skräpar här och var. Men tidningens grundare och vd Susanne Ytterskog beklagade sig för Svenska Dagbladet om fördomarna kring Connoisseur i samband med tjugoårsjubileet i december:

– Det är klart att det har funnits en frustration över att folk trott att det bara är bling-bling. Att allt bara är guld och att det inte är en enda seriös rad.

 

När man närstuderar Connoisseurs Instagram-konto är det lätt att förstå fördomarna. Här samsas bilder på lyxiga semesterresorter, gulliga djur, dyra klockor, champagneglas och en och annan sportbil parkerad utanför något av tidningens alla event (bland annat höll man en ”Gatsby-fest” 2017 – tre år efter att trenden självdött i resten av världen). Och så vimmelbilder på kändisar! Schlagerstjärnor, tv-kockar, före detta förbundskaptener – hallå där, Erik Hamrén – och festfixare. Det är som en lång säsongsfinal i Let’s dance. Däremot inte ett inlägg om konst, arkitektur, opera eller vad nu resten av Europas överklass åtminstone låtsas bry sig om.

Bildtexterna är genomgående på engelska, ofta med en bedårande svengelsk syntax. Det är fullkomligt hypnotiserande.

 

I takt med att de globala inkomstklyftorna ökar och klimatkrisen knackar på dörren lär ljuset riktas allt mer mot de superrika. Där den representativa demokratin misslyckats med att sätta stopp för en ekologisk katastrof kommer det att bli upp till de globala eliterna att ta eget ansvar. 

Rika människor är bara fattiga människor med pengar, säger ett ordspråk som det är lätt att ha invändningar mot. Men följer man Sveriges enda uttalade överklasspublikation på sociala medier är man böjd att hålla med. Kanske är det där hoppet om framtiden ligger.


Enligt kundundersökningen Connoisseur Luxury Report, som ungefär tusen prenumeranter brukar svara på, flyger den genomsnittlige läsaren mellan sex och tio gånger om året, men hela 60 procent uppger att de vill flyga mer. Valundersökningen som genomfördes inför senaste riksdagsvalet visar för övrigt att de rödgröna partierna samlar drygt två procent tillsammans, medan Moderaterna har 62 procent av rösterna i gruppen. Näst största parti är Sverigedemokraterna med nästan 12 procent.

Mer från våra prisbelönta profiler

Lyssna på Frändéns nya hyllade podd med Simon Bank

Följ Frändén på Twitter

Följ Niva på Instagram

Allt med Frändén och Niva