Ny granskning bevisar det vi redan visste om lögnerna på Facebook

Granskningen visar att falska nyheter dominerade den amerikanska valrörelsens sista månader – och att Facebooks stora förändring av nyhetsflödet kan ha öppnat upp dörren för lögnarna.

Falska “nyheter” dominerade Facebook under presidentvalets sista månader. Det visar en genomgång som amerikanska Buzzfeed gjort. Deras granskning visar att de 20 mest virala – men falska – artiklarna engagerade fler människor än de 20 mest virala nyhetsartiklarna från traditionella medier.

Att nya medier skapas och får stor spridning är inte fel. Att nya opinionsbildare hittar en stor plattform för sina åsikter är naturligt. Men det här problemet handlar egentligen inte om vem som får stor spridning, utan vad som faktiskt sprids. Det är inte åsikter, det är inlägg som maskerar sig som nyheter och är helt och hållet falska. Händelserna “nyheterna” refererar till har aldrig hänt.

Jag hade accepterat om åsikter hade dominerat valrörelsen, men det här är lögner. Du kan tycka att Hillary Clinton är sämst på grund av riktiga händelser, men att fejka en nyhet på Youtube om att Hillary Clinton kommer att dö inom ett år av okänd sjukdom är inte en åsikt eller verklig händelse.

Den mest framgångsrika sidan på att sprida 100 procent falska nyheter går under namnet “Ending The Fed” och är en Trump-megafon som specialiserat sig på att höja Trump och sänka Clinton. ”Ending The Fed” stod bakom valrörelsens största falska artikel om att påven stödjer Donald Trump. Inlägget hade nästan en miljon likes, kommentarer och delningar – och allt är lögn. Påven har inte gett sitt stöd till Trump och det finns inget pressmeddelande. Topp 5 är följande:

Totalt lyckades de 20 mest delade falska artiklarna generera 8,7 miljoner FB-engagemang under valrörelsens sista månader. De 20 mest engagerande inläggen från traditionella medier som Huffington Post, Washington Post, Wall Street Journal och NBC nådde endast 7,3 miljoner FB-engagemang.

Många av inläggen från de traditionella medierna är åsikter och utger sig inte för att vara nyheter. Ettan på listan är en blandning av faktiska händelser, analyser och åsikter om både Trump och Clinton. Men skillnaden är att den artikeln inte maskerar sig som en nyhet. Tydligt på sidan står det “opinion”. Avsändaren är en riktig människa. I texten finns länkar till faktiska och bekräftade händelser. Texten utger sig för att vara opinion, de falska inläggen lurar vanligt folk att tro att det är riktiga nyheter. Däri ligger den stora skillnaden.

Men det såg inte alltid ut så här under valrörelsen. Fram till augusti förekom falska nyheter på Facebook, men fenomenet exploderade någon gång efter juli. Och en förändring av Facebooks algoritm kan ha öppnat upp för det här världsrekordet i desinformation.

Den 29 juni berättade Facebook att de nu kommer att förändra sina algoritmer till att prioritera vänner och familj framför sidor man valt att följa. Det betyder i stort sett att det dina vänner delar är viktigare än sidor du själv valt att följa. Jag varnade för att detta skulle förstärka de filterbubblor som Facebook redan skapat genom att fortsätta mata dig innehåll som du håller med om, nu ännu mer från vänner och familj. Vi har en tendens att släppa på gardet när det är en person vi litar på som delar innehållet. Våra vänner blir den trojanska hästen. När väl “nyheten” är inne i vår gemensamma bubbla är det svårt att stoppa den från att bli allmän sanning. Om tillräckligt många delar och tror på det, då måste det vara sant!

Under augusti exploderade till slut fenomenet med falska nyheter och tog över Facebook.

Hur mycket det här påverkade valet får vi kanske aldrig veta. Men att det påverkade valet till en viss del kan nog de flesta sansade människor hålla med om. Alla utom Facebookgrundaren Mark Zuckerberg förstås. Men mer honom kan ni läsa om här.