Från Greta Thunberg till Romina Pourmokhtari

Sveriges klimatrykte har försämrats

Greta Thunberg var symbolen för det svenska klimatengagemanget.

Miljö- och klimatminister Romina Pourmokhtari riskerar att bli bilden av motsatsen. Svala eller kontraproduktiva miljöbeslut.

I morgon ska att FN:s globala klimatmöte i Sharm el-Sheikh, Egypten, avslutas. Men förhandlingarna har gått trögt och stämningen är låg. Risken är överhängande att mötet måste förlängas.

Det är långt till euforin 2015 i Paris då det historiska beslutet att hejda jordens uppvärmning till ”well below two degrees”, helst inte mer än 1,5 grader. Praktiskt taget ingenting tyder i dag på att målet kommer att uppnås.

 

Sverige har inte bidragit till att höja stämningen på klimatkonferensen. Snarare tvärtom. Ett samtalsämne har i stället varit det som uppfattas som sänkta miljöambitioner från svensk sida.

Miljöaktivisten Greta Thunberg var på hela världens läppar när hon gav uttryck för ungdomars frustration för den långsamma takten i kampen mot klimatförändringarna. Men hon blev också, rätt eller fel, en symbol för höga svenska ambitioner på området.

Sveriges nya klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L).

Romina Pourmokhtari (L), Sveriges nya minister för klimat- och miljö löper hög risk att bli bilden av motsatsen – minskade ambitioner på klimatområdet.

I sitt tal på konferensen tog Romina Pourmokhtari upp vikten av att fasa ut de fossila bränslena. Men i verkligheten ökar regeringen subventionerna av dem vilket väckt negativ uppmärksamhet i klimatkretsar.

Enligt de svenska klimatmålen ska utsläppen från inrikes transporter minska med 70 procent mellan 2010 och 2030. Enligt regeringens egna beräkningar kommer detta inte att uppnås.

 

Det beror bland annat på följande:

• Skatten på bensin och diesel sänks vid årsskiftet med en krona litern. Vid pump handlar det dock om 14 respektive 45 öre på grund av indexeringen av skatterna. Sänkningen gäller under tre år.

• 1 januari 2024 minskar den inblandning av biobränslen som tidigare beslutats av klimatskäl. Det beräknas sänka priset på bensin och diesel med åtskilliga kronor. Hur mycket vet man inte än eftersom EU måste godkänna nivån på sänkningen som även den blir tillfällig.

• Ett nytt reseavdrag börjar gälla vid årsskiftet som höjer subventionen av resor med bil till jobbet från 18 till 25 kronor per mil. Höjningen gäller inte kollektivtrafik.

• Elbilspremien slopades med ett dygns varsel från den 9 november. Med den kunde en person som köpte en elbil eller en laddhybrid få en premie på mellan 20 000 och 70 000 kronor.

Straffavgiften på bilar som körs på fossila bränslen bibehölls dock.

Miljödepartementet upphör vid nyår och blir en avdelning på energi- och näringsdepartementet. Verksamheten kostar i år 23,7 miljarder men summan sjunker därefter kraftigt för att 2025 vara nere på 9,9 miljarder. Det är en sänkning med 58 procent.

Greta Thunberg avstod från att åka till klimatmötet eftersom hon uppfattade att riskerna var för stora, både för demonstranterna och för de egyptier som i så fall hjälpt till.

– Men det är ett svårt övervägande eftersom det behövs ett stort tryck från utsidan för att de här förhandlingarna ska röra sig framåt, sade hon för två veckor sedan.

 

Romina Pourmokhtari däremot är förhoppningsfull trots att mötet hotar att sluta i moll:

– Jag är faktiskt positivt överraskad av viljan och ambitionerna som finns hos ganska många länder i år, säger hon.

De stora stötestenarna på väg mot ett slutdokument från COP27, klimatmötet i Egypten handlar om begräsningar av utsläpp och ersättningar för stora klimatskador. Sverige och EU är emot en fond för det och vill ha en annan lösning.

Gå med i vår opinionspanel

Vill du vara med och svara på Demoskops undersökningar där vi tar reda på vad svenska folket tycker om exempelvis samhällsfrågor och politik? Resultat presenteras bland annat i Aftonbladet. Det är frivilligt att svara, du är anonym och kan gå ur när du vill. Klicka på länken för att anmäla dig.