Chocksiffror om svensk ekonomi

Nu måste vi lösa årtiondets svåraste gåta

Sverige måste lösa årtiondets svåraste gåta.

Alternativet är skräckinjagande. Det är att vi blir omkörda av våra värsta konkurrenter.

Urban Hansson Brusewitz är chef för statliga Konjunkturinstitutet och uttrycker sig normalt mycket försiktigt. Men nu säger han att han är chockad.

Chockskadan uppkom när han tog del av institutets nya prognos för svensk ekonomi som befinner sig i en mycket brant utförsbacke. Det ser värre ut än för bara några veckor sedan.

I år krymper ekonomin med elva procent, nästa är med i värsta fall tio. Det betyder två saker: fler förlorar jobbet och vi blir kollektivt fattigare än tidigare.

Nästa år tror man att arbetslösheten kan uppgå till hela 14 procent av arbetskraften, var åttonde person i arbetsför ålder. Så hög har den inte varit på den här sidan världsdepressionen för 90 år sedan.

Den ekonomiska framtiden är alltså i alla bemärkelser nattsvart. Det finns inte många ljuspunkter.

Urban Hansson Brusewitz, chef för Konjunkturinstitutet.

Men det värsta är att problemen inte stannar där. Sverige står nämligen inför utmaningen att lösa det här decenniets absolut viktigaste gåta.

Det handlar om att få de livskraftiga företagen att överleva samtidigt som de förbereder sig för världen efter corona. Vi vet inte i dag hur den kommer att se ut – bara att den inte kommer att vara densamma som den var i februari.

Volvo cars vd Håkan Samuelsson uttryckte det så här när han meddelade att företaget, en av Sveriges absolut största privata arbetsgivare, säger upp 1 300 anställda och 300 konsulter:

– Vi har kommit till slutsatsen att coronakrisen kommer att ställa krav på att omvandla oss snabbare. Det vore riskabelt att tro att kunderna kommer tillbaka och då kommer att efterfråga normala bilar med förbränningsmotorer.

Resonemanget gäller såklart inte bara bilindustrin. Det gäller åtskilliga branscher.

Det man redan nu kan säga är att den höga arbetslösheten kommer att göra att den privata konsumtionen, som burit en stor andel av svensk ekonomi de senaste åren, inte kommer att ligga på samma nivå som vi vant oss vid. Detsamma gäller företagens konsumtion, också de kommer också hålla hårt i pengarna.

Den som vill sälja något måste alltså både ha konkurrenskraftiga priser och produkter som passar kundernas allt högre krav på bland annat klimatanpassning och modernitet.

Det senare har framför allt klädhandeln redan känt av. De kedjor som redan konkursat, och de som står på branten, är de som inte haft en tillräckligt utmejslad profil.

Det är den här gåtan som vi måste lösa. Att få företagen att övervintra och samtidigt ställa om till en framtid som vi kanske anar, men inte vet hur den ser ut.

 

Lyckas vi hitta lösningen, eller snarare lösningarna, kommer Sverige stå väl rustat för framtiden.

Misslyckas vi ser det nattsvart ut. Sverige är ett litet exportberoende land i norra Europas utkant. Den globala konkurrensen är knivskarp. Fienden, om man får uttrycka sig så drastiskt, står redo att kasta sig över de marknadsandelar som Sverige inte lyckas behålla.

Enligt Konjunkturinstitutet öppnar sig en djupare ekonomisk avgrund på mannaminne framför oss. Men det gäller att inte tappa sugen. Utan att kavla upp ärmarna och jobba på.


Gå med i vår opinionspanel

Vill du vara med och svara på Inizios undersökningar där vi tar reda på vad svenska folket tycker om exempelvis samhällefrågor och politik? Resultat presenteras bland annat i Aftonbladet. Det är frivilligt att svara, du är anonym och kan gå ur när du vill. Klicka på länken för att anmäla dig.