Madonnas kläder ger mig ingen kick

Inte längre någon som är 16. I?stället är det Madonna, 48, och Izabella Scorupco, 36.

Och Goldie Hawn, 61.

Så har det då äntligen gått upp för den tröga marknaden, att det är Vi-som-har-varit-med-ett-tag, som är de stora konsumenterna. Att det är vi som tar upp kortet. Som shoppar. Och som bär hem de stela påsarna.

I alla fall ökar konsumtionen mest i Vi-som-har-varit-med-gruppen.

Och då kan man ju tycka, att det inte är mer än rätt, att vi också är den nya målgruppen. Att klädjättarnas reklamkampanjer riktar sig till oss. Att det är den snart femtioåriga Madonna som designar en kollektion till H&M. Att Izabella Scorupco frontar Lindex. Och att Goldie Hawn gör reklam för Kappahl.

Ändå undrar jag om den här satsningen är rätt?

Vi-som-har-varit-med har ju blivit så nödbedda. Så trist blasé. Har vi inte redan gjort allt? Haft allt. Testat allt. Och har vi inte en gång för alla rensat ut de där modeplaggen ur garderoben och slängt alltsammans på sophögen?

Och hur jag än granskar den svartprickiga bomullskjolen på galgen, så framkallar den ingen kick.

Den är ju redan secondhand. Mer än secondhand.

En gång sydde jag en sån i slöjden.

Drar genom butikerna i Stockholms city. Skannar de avlägset belägna affärerna på Söder och Östermalm.

Där finns allt, men ändå inget nytt.

Har redan haft de där psykedeliska mönstren typ Versace. Har redan gått runt i platåskorna i silver och guld. Sak samma med gubb-byxorna och den korta dräktjackan med gosskrage. Och tubkjolen. Och korsettklänningen à la Dolce Gabbana. Den chica läderjackan och det kortkorta. Spetsarna och glittret. Empireklänningen och städrocken. Karamellfärgerna och det blanka. För att inte tala om det svarta. Herregud, så mycket svart vi betat av.

Och rosa. Vi har haft rosa jeans, gula jeans och ljusblå jeans. Orangea jeans och gröna jeans. Vi har haft sjömanslook. Trenchcoat. Femtiotalsstuk och puffärmar. Och knalliga lackväskor och kilklack av kork.

Och så en dag var det roliga slut. Över.

Så nu undrar ni kanske, vad det är som den nya stora målgruppen slutligen stoppar ner i de styva påsarna?

Inget kul alls.

Ett par jeans. En osynlig kavaj. Ett par skor.

Ett par stadiga skor.

Monica Gunne