Mejla

Frasse Levinsson

Stoppa Dubaiifieringen av Stockholm

En reklambåt passerar en badstrand i Florida. Nu har ett svensk företag tagit idén till Stockholm.
En reklambåt passerar en badstrand i Florida. Nu har ett svensk företag tagit idén till Stockholm.

KOLUMNISTER

Billboat är ett fyndigt företagsnamn. Det får man ge Max Bjurström, mannen som funderat på vad som saknas i Stockholm och kommit fram till att svaret är stora ambulerande reklamskyltar i Riddarfjärden. ”Den största digitala reklamytan på Europas vatten hittas i Stockholm”, skryter Billboat på sin hemsida.

Det rör sig alltså om en elbåt utrustad med två stycken 50 kvadratmeter stora skärmar. I måndags gjorde regalskeppet Nasa sin jungfrufärd. Pråmen färdades från Stadshuset och runt Södermalm, till Slussen, förbi Skeppsbron, fram till Nybroviken och Djurgården och tillbaks igen. På skärmarna visades reklam för Eldorados senaste klädkollektion. Tanken är att reklamskyltarna ska göra den tolv mil långa resan tre gånger om dagen varje dag framöver. Bianca Ingrossos sminkföretag Caia och hemleveranstjänsten Budbee är två av kunderna som redan köpt exponering.

 

Jag har läst en och annan intervju med Billboats grundare. Frågan jag hoppas att någon ska ställa: ”Har du alltid varit intresserad av digitala reklamytor på vatten, eller är det främst pengarna som lockar?” lyser med sin frånvaro. Så intresserade är ekonomijournalister sällan av människors själsliv. Däremot förväntas startupgrundare kunna svara på hur deras tjänst är till gagn för miljön. I det här fallet blir man ju verkligen nyfiken. Hur säljer man in den här uppenbara ondskan som något positivt? Tydligen med att båten drivs av återvunna Tesla-batterier och har en håv som ska fånga upp skräp som flyter runt i vattnet. Skräp som flyter runt i vattnet? Låter inte det som… kärnverksamheten?

 

Men jag ska inte låtsas att jag är någon större klimataktivist. Jag är egentligen inte mer engagerad i klimatfrågan än huvudpersonen i Michel Houellebecq-romanen Serotonin, som slänger vinflaskor i pappersåtervinningen. Nej, jag är mest bekymrad över det estetiska. Dubaiifieringen av Stockholm. Reklamskyltarna är tänkta att påminna oss om att vi skulle kunna ha lite bättre glow eller att Eldorado lurat stadens influencers att lågprisvarumärket är coolt. Men i mig väcker det andra funderingar: Är det rimligt att olika entreprenörer ska få förpesta stadsmiljön med vilken skit som helst? Varför protesterar inte fler? Är det meckigt att få tag i och manövrera en missilubåt?

 

När vi bygger framtidens stad måste vi fråga oss en sak: ”Hade det här flugit i Dubai?”. Är svaret jakande ska förändringen stoppas till varje pris. Lyckligtvis är det precis vad som kommer hända. Billboat är nämligen inspirerade av det amerikanska företaget Ballyhoo Media, som gjorde försök med flytande billboards i New York för ett par år sedan. Det tog inte lång tid innan verksamheten förbjöds. New York-borna tyckte inte att reklamtavlorna på Hudsonfloden passade i stadsbilden. Om invånarna i den enda staden i världen dit folk reser för reklamskyltarnas skull fick nog av skiten, då kommer även stockholmarna ledsna.

 

Av: 

Frasse Levinsson

Publisert:

LÄS VIDARE

När det här är över finns ingen flygskam

ÄMNEN I ARTIKELN

Stockholm

Media & reklam

Miljöfrågor