Biltemapitten skämmer ut hela Norrtälje

E18 norrut från Stockholm. Inga konstigheter när man trängt sig igenom trafikinfarkten och passerat de norra förorterna. Vi har kört regelbundet till och från Norrtälje i 25 år nu, så jag vet vad jag snackar om. Det är en trevlig liten stad med runt 20 000 invånare.

Men sedan några år är det ett 16 meter brett ufo, 27 meter upp i luften, som möter en vid infarten.

 

Det hade kanske varit spännande om det verkligen rört sig om en farkost från yttre rymden som svävade i himlen ovanför den första rondellen. I själva verket är det en enorm reklamskylt med feta, skrikblå, manshöga bokstäver.

Välkomna till Norrtälje?

Nej, det första man ser av staden är fult som stryk. Groteskt. Ett kommersiellt omen, fjärran alla drömmar om vassvikar och kluckande vågor: BILTEMA.

Handelsstaden med närproducerade delikatesser, en bra bit av Roslagen – deviserna bleknar. “Skärgården, bruken, småstäderna och havet” – Visit Roslagens romantiska paroller klingar ohörda i skuggan av den fasansfulla reklamskylten.

 

Jag har egentligen ingenting emot Biltema, jag handlar också där ibland. Det är den falliska pylonen som retar mig. Biltemapitten. Den skämmer ut hela Norrtälje med omnejd, som en oönskad dickpic i en flickas mobiltelefon.

Biltema och de andra köpladorna ligger i “volymhandelsområdet” Norrteljeporten. När det planerades skulle byggnaderna flyta in i miljön, med sadeltak och traditionell rödfärg. Det blev en samling grå betongkolosser. Såklart.

Hur gick det egentligen till i Byggnadsnämnden när Biltema skulle smälla upp fulskylten?

I den ansökan om bygglov som företagets eget byggbolag skrev under i juni 2016 begärs inget tillstånd för någon reklamskylt, den rutan i formuläret är tom. När jag frågar kommunen om Biltemapitten är ett svartbygge hänvisar tjänstemännen till detaljplanen. Och eftersom stolpen fanns med i ritningarna så godkändes den. Den ingick liksom i paketet på något sätt. Och detaljplanen har vunnit laga kraft.

 

Biltema har nu 54 butiker i Sverige. Redan för flera år sedan, när butikerna var färre, skrev min kollega Lars Lindström i Expressen att skyltarna förmörkar himlen och kan förväxlas med stadsnamn vid infarterna.

Sedan dess har Biltema i Bollnäs lyckats få upp en skylt som är 36 meter hög. Och för ett år sedan hotade företagets VD Johan Gerdevåg i tidningen Market: “Målet är att fördubbla antalet varuhus på tio år”.

Biltemapittarna kommer med andra ord att växa som svampar ur jorden. Och hela Sverige kommer att bli fulare.

 

Biltemaskylt i Västerås. Arkivbild.

Minns ni Åse Klevelands schlager Norrtälje?

“Jag längtar nästan alltid hem till Norrtälje... Andra längtar till Marseilles, jag kan knappast hålla mig, innan jag får möta dig, i Norrtälje…

Beslutet om huruvida Norrtälje skulle ha en stadsarkitekt eller ej satt långt inne och sysselsatte kommunfullmäktige i många år. Jobbet utannonserades slutligen i juni i år. Ännu är ingen stadsarkitekt tillsatt.

Följ ämnen i artikeln