Nej, Facebook ska inte stoppa alla fejkade nyheter

Mark Zuckerberg kallade först kritiken mot falska nyheter på Facebook för galen. 48 timmar senare är tongångarna annorlunda.

Trump red fram på en våg av lögner och falska nyheter på sociala plattformar. På 48 timmar har Facebook gått från förnekelse, till ett litet erkännande till en vilja att stoppa falska nyheter.

Men ändå inte.

I natt kunde Wall Street Journal berätta att Facebook och Google tagit ett stort steg – från varsitt håll – för att stoppa spridningen av falska nyheter. Det här blev förstås en stor grej även i Sverige och i morse kunde flera medier rapportera att de amerikanska plattformsjättarna nu ska stoppa falska nyheter. Problemet löst? Nej. Svenska medier har fortfarande alldeles för dålig koll på de två bolag med störst makt i världen. Det här är vad som egentligen hänt.

Facebook och Google har båda kritiserats för att ha låtit falska nyheter och lögner ta över de digitala plattformarna under valrörelsen som slutade med en Trumpseger. Att falska artiklar nått 10-tals miljoner användare på Facebook är inget som någon kan förneka. Kritiken mot Facebook har varit massiv.

Grundaren och majoritetsägaren Mark Zuckerberg gjorde bort sig genom att först kalla kritiken för “galen” och sedan hävda att endast en procent av innehållet på Facebook kan anses vara fejk. Många menar att Zuckerberg omöjligen kan vara så precis med en siffra två dagar efter ett val och dessutom är det inte mängden artiklar som är det viktiga, utan den spridning de får på plattformen. Snart började det läcka från Facebooks medarbetare där de visade sig missnöjda med Facebooks agerande under valet och med Zuckerbergs uttalanden efteråt. Några medarbetare har till och med skapat en hemlig grupp som ska utmana Zuckerbergs allsmäktiga ställning.

I natt svensk tid kom då Facebooks motangrepp, men deras lösning är inte vad många medier tror. Facebook berättade att de nu ska stoppa privatpersoner från att tjäna pengar på falska nyheter. De gör detta genom att strypa möjligheten att använda sig av deras externa annonsnätverk Audience Network.

Det fungerar så här: Facebook är väldigt duktiga på att sälja annonser då de sitter på mycket användardata. Så de har erbjudit sig att även sälja annonser på externa sajter. Så om du har en blogg eller sajt kan du använda dig av Facebooks annonsnätverk. De tar uppemot 30 procent av intäkterna men sköter annonsförsäljningen åt dig. Det är den här delen av sin verksamhet som Facebook och även Google tänker stänga av för sajter som producerar falska nyheter. Det har till exempel avslöjats att i en liten makedonisk stad fanns över 100 sidor som skapade delvis falska nyheter till stöd för Donald Trump. Tonåringarna i staden hade insett att det är väldigt lätt att sprida den typen av nyheter om Trump och tjäna massa pengar på köpet.

Men, och detta är ett stort men, Facebook säger inte att den här typen av falska nyheter blockas från Facebooks nyhetsflöde, bara att externa sajter inte ska tjäna pengar på detta genom att använda deras annonsnätverk.

Så vad man egentligen säger är att privatpersoner inte ska kunna tjäna pengar på falska nyheter, men samma falska nyheter får fortsätta finnas på Facebook för att driva upp engagemanget som gör att Facebook tjänar pengar. Det är det här dubbelspelet som medier måste bli bättre på att granska.

Med enkel kommunikation kan Facebook få hela världen att tro att de nu tagit de steg som krävs för rensa upp i det träsk av lögner som deras plattform nu blivit. Det är pinsamt av Facebook och pinsamt av medier som inte förstår bättre. Dessutom öppnar det här agerandet för ytterligare frågor. Om nu Facebook kan upptäcka falska nyheter utanför sin plattform, varför gör de inte det på sin egen plattform? Och om de nu kan bestämma vad som är sant och falskt, är Facebook villiga att vara transparenta i sina processer och beslut?