Blåsta på Thailandsresor – och ägaren är spårlöst borta

Publicerad 2016-12-02

Besviken kund: "Det är bedrövligt"

De bokade, och betalade, drömresan till Thailand.

Men nu, när avresan närmar sig, är resebyrån Erawan Travel igenbommad och ägaren spårlöst försvunnen.

Ett 25-tal anmälningar har hittills inkommit till polisen som nu utreder resebluffen.

Det är den anrika resebyrån Erawan Travel i centrala Stockholm som specialiserat sig på resor till Thailand sedan början på nittiotalet som sålt ett stort antal resor över jul- och nyårshelgerna.

Men förra veckan begärdes firman, som drivs som enskild firma, i konkurs.

I ett handskrivet brev skrev företagets ägare till tingsrätten:

"Jag vill härmed anmäla mig för personlig konkurs". Orsaken var, enligt brevet "Obestånd".

Bara de senaste dagarna har det kommit in ett stort antal polisanälningar till polisens bedrägerirotel.

– Det rör sig om ett tjugotal anmälningar av personer som inte fått de resor de betalat för, säger Anne Heléne Lindeborg, tillförordnad chef på bedrägeriroteln.

Hon säger att ärendet är helt färskt.

– Vi har inte gjort något ännu.

Men man tror att mörkertalet är stort. På Facebook har en grupp bildats där de som drabbats av resebluffen samlas.

"Min mor och far blev blåsta på 90 000 kronor", skriver en i gruppen.

"Det blir polisanmälan i morgon jag och dotter. 16400:-"

"Besviken och förbannad"

Phonpaseut Khumthab, hennes sambo Jimmy Lundberg och deras barn bokade en resa över nyår till Thailand, redan i oktober, och betalade sammanlagt 51 000 kronor.

Nu i veckan fick de höra på omvägar att resebyrån gått i konkurs.

– Jag ringde direkt till Thai airways kundtjänst och frågade om de hade någon bokning i vårt namn - men det hade de inte, säger Phonpaseut.

Erawan Travel hade aldrig gjort den utlovade bokningen - och pengarna är borta.

– Vi pratade med vår bank, men de sa att det var tveksamt om vi skulle få tillbaka några pengar.

Phonpaseut säger att hon är besviken, hon har varit kund hos Erawan i över tio år.

– Det känns hopplöst, jag är besviken och förbannad.

”Klart man blir besviken”

En annan kund i Stockholm som köpt en returbiljett till Thailand hos Erawan Travel berättar att han betalade hela summan, cirka 20 000 kronor, när han bokade biljetten.

Han skulle resa nästa vecka till Bangkok.

– Jag skulle fått biljetten med post i fredags, den 25 november, det hade de lovat, säger han till Aftonbladet.

Men biljetten kom aldrig. Han mejlade till resebyrån och undrade vad som hänt.

I måndags kom ett mejl.

– De skrev att de gått i konkurs och att de beklagar. Jag skulle ta kontakt med banken och flygbolaget, säger han.

Som orsak till konkursen angav resebyrån "skatter, skulder och leveratörskulder".

Dagen efter kom ett till mejl, med samma innehåll. Endast ett ord var tilllagd.

– De skrev "personlig" konkurs denna gång, säger kunden, som säger att han länge sett fram emot resan.

Han beslutade att resa ändå och fick köpa en ny biljett, som gick på 25000.

– När jag var där och köpte biljetten fick jag höra att det vara väldigt många som råkat ut för samma sak. Klart man blir besviken, jag har varit kund hos dem i många år.

Ägaren spårlöst försvunnen

En kvinna som Aftonbladet talat med körde ut sina föräldrar till Arlanda den 26 november.

Men väl där fick de veta att flygbiljetterna till Thailand vare sig var betalda eller bokade hos ett existerande flygbolag.

– Det är bedrövligt att man lurar folk på det här sättet.  Nu tror inte jag att ägaren är kvar i Sverige längre men alla drabbade borde göra en polisanmälan så att om ägaren kommer tillbaka inte kan göra samma sak igen.

Cathleen har länge köpt resor genom Erawan Travel och vände sig till dem när hon skulle boka en resa över jul och nyår.

Men när hon skulle gå in på flygbolagets hemsida för att välja sittplats fungerade inte bokningsnumret.

– Det visade sig att min biljett fanns men att den inte var betald. Jag hade sådan tur att jag hade betalat Erawan Travel med mitt Visa-kort så jag gjorde en bedrägerianmälan, kontaktade banken och fick tillbaka pengarna i dag. Men alla har inte haft sådan tur som mig har jag förstått, säger Cathleen.

Ägaren till företaget förefaller vara spårlöst försvunnen. Vid samtal till flera av hennes telefoner möts man av "numret har ingen abonnent" eller "personen du söker kan inte ta ditt samtal just nu.

Hennes personliga Facebook-sida är borttagen. Men företagets webbsida finns kvar och bokningssystemet är inte avstängt. Ingen svarar på de telefonnumren som står på sajten.

Konkursförvaltaren får inte kontakt

När vi mejlar företaget får vi ett autosvar:

"Vi har stängt verksamhet p g a personligt konkurs.

Vi är hemsk ledsna och ber så  mycket om ursäkt.

Det är p g a skatte skulder och leverantörs skulder.

Vänligen kontakta respektive flygbolag för att checka era bokningar.

Om ni har betalt  med kort kan ni reklamera köpet hos er bank.

Om ni har betalt kontant, bankgiro och plusgiro kontaktar er försäkrings bolag."

Advokat Robert Eng är konkursförvaltare. Han säger att han ännu inte fått kontakt med företrädare för firman.

– Jag har sökt dem varje dag, men ännu inte fått någon kontakt. Jag hoppas få det under nästa vecka.

Han vill inte uttala sig om konkursen, och vet inte hur många kunder som är drabbade.

– Men det är många, och jag har full förståelse för att de är förbannade, de har ju förlorat både pengar och resa.

Följ ämnen i artikeln